sobota 28. ledna 2012

Dětský kočárek


            S čím vším je spojen dětský kočárek? Kdo ví? Se sny a přáními, aby, až to malé v něm bude velkým… Mé generaci přáli, ať roste do zdraví, aby nemusela nikdy do války.
Kočárek, ve kterém nás vozili, už nebyl jako před sto lety: vysoká kola, ohromný proutěný koš, záclonky, madlo po celé straně snad pro vícero rukou… Bez ozdob, bez cingrlátek. Později, před zánikem mocnářství a v za První republiky byly kočárky mnohem prostší. Z plátna, trubek, jako malý stan na čtyřech stále ještě velkých kolech. Madlo dřevěné soustružené stále bez ozdob.
            Po zániku republiky opět nastala změna. Jistá elegance, různorodý materiál. Spíš praktičnost a jednoduchost. Dětem se do kočárku vkládal sen, aby poslední válka byla ta poslední a dále, aby dítě bylo zdrávo, vystudovalo, postaralo se o rodiče, postavilo si dům, mělo spoustu dalších dětí a žilo v prosperitě první republiky.
            Pak přišel mráz, konec iluzí a šest let vraždění. I tehdy přicházely na svět děti a vozily se v kočárcích. Kočárky se stavěly z toho, co si kdo ušetřil. Většinou šlo o bílé či barevné proutí, později to byla bužírka. Kola spadla ze slušné výšky na pár čísel. Kočárek byl pohodlný a hluboký, a tak mu i říkali. Pro děti, které už seděly, pak nastoupil kočárek trochu jiný.
            Ten, o kterém je řeč, se však nezměnil ani po skončení války. Byl dokonale kapotovaný, takže zcela ukryl dítě, ale už měl pohyblivou vrchní část. Byl dokonale disharmonický a bylo nám v něm -? Už si to nepamatuji…
            Protože bylo po válce, bylo kočárků mnoho, stejně jako dětí. Víc se v následujících časech nerodilo už ani dětí ani kočárků. Poválečná generace. Rodiče na nás přenášeli své nesplněné touhy, sny a přání a přitom nás vozili v předpotopních ošklivých kočárcích. Mohutných, nevzhledných a nízkopodlažních. Nutno jim přiznat, že byly stabilní a účelové a děti v nich spokojeně rostly.
            To musela přijít až sedmdesátá léta a boom Husákových dětí, kdy rodiče, povzbuzeni režimem ekonomicky i poskytnutými sociálními jistotami socialistického zřízení, dali život spoustě dětí a zelenou novým typům kočárků. Moderním, elegantním a vysokým. Materiál sice opět nic moc, umělotiny, ale barevné s dlouhou životností. Dvougenerační a často zdobený přívěsky.
            Dětem se do kočárku velmi často dávala spořitelní knížka s výhodným spořením mladých, přání úspěšnosti, vzdělání a zdraví, aby z něj mohl vyrůst třeba kosmonaut. To byl leitmotiv sedmdesátých až osmdesátých let minulého století.
            Dětský kočárek kopíroval i sametovou revoluci. Liberta, firma zde kočárky vyrábějící zkrachovala a to i přesto, že jsem si při malé privatizaci koupil její akcie. Tu babu Snopkovou, aby vzal čert. Ani mi neodpověděla na dotaz, co mám dělat s bezcennými papíry. Děti této doby se kvůli tomu vozily v kočárcích pořízených za velké peníze, ovšem s vychytanými detaily a se spoustou hloupostí zavěšených po stranách kočárkové kapoty. Bylo a je jich tolik, že se dítě v kočárku ztrácelo. Co mu bylo do takového kočárku přáno? Co jiného, než zdraví. Pak peníze, známosti, postavení, aby z něj vyrostl fotbalista nebo tenista.
            Dnešní kočárky i děti jsou o prestiži rodičů. Zda na to mají. O úspěšnosti těch, kteří si mohou dovolit ten luxus mít dítě a drahý kočárek snů a k němu spoustu a vychytávek. Tolik stručná historie nikoli bezvýznamné věci, kterou je kočárek pro naše děti.

Žádné komentáře: