sobota 28. ledna 2012

Galerie, muzea a výstavy nejen pod Ještědem


            S prvním „Nepraktou“ jsem se potkal někdy v šedesátých letech o prázdninách v závodní jídelně dnešní Pragovky v likvidaci v Hrádku nad Nisou. Zatím, co jsem pojídal okurkovou omáčku, dva knedlíky a plátek hovězího, prohlížel jsem si obrázky na stěnách. Obrázky mě zaujaly barevností, náměty i jednoduchostí zpracování. Vůbec jsem si neuvědomoval, že se vlastně dívám na jednu z cest, jak s uměním za divákem, ven z budov do ulic.
            Myslím, že je to jedna z cest řešení stagnace návštěvnosti kulturních zařízení. Všech a všeobecně od divadelních představení až po výstavy muzeálních artefaktů. Nikdo dnes nechce od současného herce, aby zpíval častušku a parodoval magistrátního úředníka rozhodujícího ve sporu o tom, komu patří větve staré třešně ve sporu dvou sousedů, či poskakoval před výstavištěm. I když – mnozí slavní takhle začínali a neublížilo jim to.
            Celý problém tkví v tom, že kultura musí ven z pod pokličky, z kamenného paláce za lidmi tam, kde pracují. Někomu to bude připadat scestné, evokující padesátá léta, leč proč se odříkat chleba, když na jiný není? Možná že je, ale je namazaný nedůstojnou dotací příspěvku na přežití, což někomu stačí.
            Asi těžko budeme vystavovat „Barbizony“ v „závodce Textilany“, dej jí pánbůh věčnou slávu, i když proč ne? Jejich věrné kopie, včetně kopií nádherných rámů na papíru… Myslíte, že taková výstava by, kdekoli mimo galerii nepřivedla lidi do mateřské kamenné budovy, do sídla galerie? Můj osobní názor ověřený praxí při výstavě fotokopií mých starých pohlednic mě přesvědčil, že je to cesta za diváky, která obrací a upoutává pozornost k danému tématu.
            Žel, představitelé kulturních institucí se u těchto panelů nezastavují, protože, bohužel, řeší „jiné“ problémy spojené s klesající návštěvností a nezájem turistů. I když, kde by se turisté v Liberci vzali? Tedy až na Centrum Babylon a sportovní areál na Ještědu. Za čím by k nám přijeli? Na rozdíl od sousední Žitavy, která své výstavy a expozice umí nabídnout a přivézt plné autobusy organizovaných výprav třeba „jen“ důchodců.
            Oprašme v Liberci úspěšné staré metody. Vždyť ty udělaly kdysi z Liberce Mekku zábavy a kultury. Máme tu prostory obchodních megacenter, jejich prostory už zítra budou poloprázdné a přímo se ke konání takových akcí nabízejí. Divadlo menších forem, výstavy, ukázky z muzejních expozic, galerijních sbírek, aktivit, které neumíme zatím veřejnosti představit. A možná by to šlo lacino, jen za cenu energií, jen za zlomek dotací.
            Právě takové „ochutnávky“ by mohly přivést návštěvníky na zámky, do muzeí a divadel. Dříve, když cirkus přijížděl do města, procházel se zvířaty a klauny městem, ukazoval, co všechno návštěvníci uvidí. Dnešní ředitel instituce na to buď nemá, nebo se obává, že by uškodil vážnosti svého postavení. Jen pěkně s bambulí na nose mezi lidi, ono to nikomu neuškodí. Pokud to nepůjde, tak za chvíli budeme dávat lidem peníze za to, že někam přišli a koupili si vstupenku.
            Umíme zpoplatnit kdejakou ulici a vybírat nehorázné parkovné. Kam všechny tyhle peníze jdou? Víme všichni, že v Liberci na úroky nesplacených půjček neúspěšných megasportovních akcí a staveb z minulosti. Změňme konečně tvář zchudlé zadlužené metropole a dejme šanci něčemu, co to může změnit. Bude se to radikálně lišit od toho, co tu je a co mě děsí: že se nic neděje, každý každého přehlasuje a pomluví.
            Vesele hrají pro změnu a po staru dole před Tescem jihoameričtí indiáni, přestože i ti už mají svou stálou klientelu se slušnou návštěvností. No, alespoň mohu konstatovat, že Liberec má svou indiánskou komerčně úspěšnou kapelu. Nakonec se ten vzorec o kultuře v ulicích, jak vidíte sami, úspěšně osvědčuje v praxi. I když v Liberci je to jako vždy o počasí…
           

Žádné komentáře: