neděle 13. ledna 2013

Když maminka zavařovala




Na půdě bývalé machnínské hospody „Nordlicht“ bylo nepřeberné množství sklenic po Němcích. Ti už doma budovali hospodářský zázrak, když se moje maminka rozhodla zkusit to s chutnou domácí zavařeninou. Když zavřu oči, vidím část půdy, kde bylo to přebytečné hospodské sklo skladováno a mělo být realizováno ve slaďoučké kompoty. „Už se těšíš, Jiříčku, viď?“ Co chvíli se mi maminka snažila podsunout myšlenku, že ten výtečný nápad je vlastně z mé hlavy. Nebyl. O poschodí níž v našem bytě toho skla byla už celá vana a pořád ho přibývalo. Maminka byla velkorysá, nikdy na ničem nešetřila.
Má role byla vyndávat umyté sklenice z vany a pokládat je dnem nahoru na prkno a dál pracovat v tomto pořadí: rybíz  červený, černý, bílý, angrešt (dodnes jej nemohu pozřít), třešně, višně, borůvky. Už mi to splývá. Šlo asi o týdenní akci a mým cílem bylo přežít maminčin výbuch, aktivity a následnou tlakovou vlnu neustálého komandování a sekýrování: „Počkej v zimě, to bude nářku, že toho není víc!“
Co si pamatuji, tak jsem nenaříkal a ani nikdo z obdarovaných sousedů. Všichni jsme se drželi statečně a o kompoty jevili pramalý zájem.  Tatínek se zdržoval raději na pracovišti, kde točil do úmoru klikou od soustruhu. Když se všechno ovoce omylo a připravilo se k procesu samotného zavařování v aluminiovém hrnci, z jehož útrob vyčníval teploměr, ne nepodobný tomu, co vyčníval ze zadečku malých chlapců a dívek, bylo skoro hotovo.
V zimě bylo mým cílem vyprázdněné sklenice rozbít, rozšlapat a odnést daleko, hodit do řeky, darovat sousedce, která se celou zimu se škodolibou zvědavostí vyptávala, jak nám s taťkou chutnají metráky zavařenin od maminky. Mám-li být upřímný, tak se mamince povedla tak akorát povidla. Mě sice nejvíc chutnala ta, co ulpěla na okolních zdech, na obrazech, a ta, co nešla z hrnce ven a chutnala jak karamelová marmeláda.
Zavařování se stalo maminčiným adrenalinovým sportem, který se jí podařilo rozvinout k dokonalosti. To když zavařila celého králíka, slepici a naložila vajíčka. To vše do pětilitrových lahví. Majstrštyk byla maminčina čalamáda, která žel po otevření čpěla jako vojenská ubytovna, ale zároveň chutnala jako nadpozemská mana, jídlo bohů. Maminka zavařovala i dýně, jedlé jeřabiny, houby, sedmikrásky a pampelišky. Objektivně hodnoceno, prvních pět skleniček bych zbaštil i s víčkem, od šesté sklenice už mi nejelo nic. A teď, co s těmi zbývajícími šedesáti sklenicemi?
S léty mamince síly ochably a zavařenin ubývalo. Po létech maminka odešla, a já jsem musel vyřešit, kam s regály plných zavařenin. Vysvobodil mě až tříděný odpad – kontejner na sklo. Znamenalo to otevřít desítku sklenic a zbavit je obsahu. Měl jsem tak trochu špatné svědomí, ale zároveň jsem tu hodinku byl opět s maminkou, tak, jako když mi byly čtyři a tatínek raději dělal přesčasy.
Poslední dvě sklenice jsem nerozbil. Vzal jsem si je domů.... Nevíte proč? Proč asi?

Žádné komentáře: