pátek 15. července 2016

Slintavka a kulhavka




            Jak jste na tom vy se slintavkou a kulhavkou? Já tedy dobře. ,,Pokaždé mu to říkám a on je snad úplně hluchej!“ To byla moje maminka a ten hluchej, co není hluchej, to jsem já. Do školy ještě nechodím. O to víc mě zaujal poslední politický proces s nepřáteli národa. Ani pětník bych nevsadil na Židy. Pokud bude málo vody ve studních, na Vánoce malí kapři a mokrý sníh, budou za tím oni.

            Následuje mohutné trhnutí mou rukou. Šedobílá kaše se mi rozstříkla pod nohama, bláto mám až pod bradou: ,,Ježíši Kriste!“, běduje maminka už podstatně tišeji, zmítá mnou nizounkou ohrádkou s hustou kaší, snad z vápna a říká: ,,Jednou tam zůstaneš a můžeš si tam i sednout.“

            Stojíme před smíšeným zbožím v naší vesnici. I tady, naproti Táborským, nedávno místní svazáci instalovali pouliční rozhlas a ten od té doby vyhrává revoluční písně a upozornění právě i na ty ohrádky plné vodokaše zamezující nebohým chovatelům přenos infekce, jak říkají reakcionáři „z krávy na krávu“. Tak si v té kaši pokaždé zadupu a zakřepčím. Pokaždé tím sice přivádím matku k šílenství, ale zároveň od vrat našich domů odháním slintavku a kulhavku...

            To je tak. Mám jednu babičku Němku a ty berou všechno ukrutně vážně. Další babičku mám Češku a ta si zase ráda čte  Švejka... Mám i třetí babičku. Ta je Židovka, přežila šoa a tudíž  mě nechá dělat všechno. Jo, když třešně toho roku zrály, tak se děly věci! Nadobro (to sotva) a navždy (s jistotou) mizeli ze světa slavní a krutí vládci naši a ruští. Doma všichni potichu říkali – bude líp. Hlasitěji to říkal soused, pan Martinec tak, že to slyšel kdekdo, a i někdo, kdo to slyšet neměl. Pana Martince zavřeli a já se začal vyhýbat té kulhavko-slintákové pasti. Maminka se otáčela a sousedkám tvrdila, že jsem malý a že z toho ještě nemám rozum. Popravdě, přestal jsem pít mléko a už jsem se jej do mé sedmdesátky nenapil...

            Svět se nezbláznil. Začaly se mi líbit holky. Tenkrát se nosily  copy. Psali jsme inkoustem, do kterého se namáčela pera a  konečky copů holek, co seděly před námi. Tresty se udělovaly exemplární a na stupínku před celou třídou... Rákoskou přes dlaně. Bylo to svižné, probouzelo z nudy a hrdiny byli ti, co necukli a nebrečeli. Třída uznávala hodnoty vlčí smečky. Slabé vylučovala, ti propadli o třídu níž, a k nám zase propadli ti ze tříd vyšších. Bylo to často milé bouřlivé vítání „slabších“ sourozenců z  rodin, kde nedbali na kvalitu populace a přibývalo stále stejných tváří a příjmení.

            To už jsem vyžadoval od maminky vyžehlený pionýrský šátek a poslouchal v rádiu, co se děje ve světě za špatnosti. Rozhořčen jsem byl spolu s čínskými pracujícími, provokačními přelety letadel USA nad jejich územím. Fascinovalo mě číslo čínského vážného varování, které se v té době pohybovalo okolo 829 a dále pokračovalo.

            Léta běžela, přijely ruské tanky a nám, vojínům dvouleté základní služby, zapečetili samopaly. Asi to tak bylo lepší. Uběhlo dvacet let, a pak vám někdo řekne, abyste si zažádal o důchod. Držím se. Politice už vůbec nerozumím, máme psa a ten mi nahradí, co mi schází. Stačí, když se před ním objevím s plným hrncem, nebo se sáčkem s piškoty.

Žádné komentáře: