neděle 5. května 2019

Hůl do každé rodiny




Egon není v kalendáři a tak slavím 19. března na Josefa. To je i Mezinárodní den invalidů. Ono se to v oslavách Pepíka ztratí. Mohl jsem si vybrat i den příští 20. března, ale to je Mezinárodní den štěstí. Jsem skromný uživatel karty ZTP, tudíž nemohu chtít víc, než unesu o dvou duralových holích.

Vím, co jsou to slasti starších spoluobčanů, natož invalidů s holí. Nosím kovovou, tu která na lidi v tramvajích působí nejvíc. Můj dědeček nosil dřevěnou klasiku, spíš špacírku. Byl ze staré školy a jeho hůl pamatovala lepší doby. Holí je nepřeberné množství. Nejvíc těch, co sebou nosí turisté a přitloukají na ně štítky, aby všichni věděli, kde byli. Kdysi jsem je sbíral, dnes poctivě nosím "stříbrnou" duralku. Jak se cítím? Docela špatně. Potřebuji ji a spoléhám na ni, dá se říci, pořád víc a víc. Je to určitá forma jisté nezbytnosti. Opírám se o ni a díky ní jsem si jist, že dojdu tam, kam si to namířím...

Hloupé je, že když ji opřu a zavelím odpočiň si, většinou se skácí. Nemá rovnováhu. Jako by se napila, těžiště ne a ne uchopit. To jsem pak pěkně naštvaný.

Rovnováha. Ta moje je v Prčicích. Hůl je pak od slova hořekovat. Válí se po zemi a nic jí nenutí zvednout se a opřít o zeď, jak jsem jí to původně nařídil. A dělejte s tím něco! Šklebím se a snažím se ji postavit. Není pochyb, že mám více rozumu a k tomu vztek, co mě pohání. Ale co, ještě to jde. Mohou přijít horší časy

Jsou ale i hole škodolibé. To takhle děda Artur někam spěchal. Bylo to na sněhu, v kopci u Pastýřské ulice. Hůl se na ledě smekla a děda upadl. Co se pak dělo, nestojí popravdě ani za řeč, ale přeci. Za ním V3S naložená uhlím to neubrzdila a složila uhlí doprostřed ulice. Děda špatně slyšel, měl vztek, že upadl a hůl, že není k ničemu. Ani by si nevšiml, nebýt shonu a pohybujícího se a povykujícího řidiče za zády.

Já si začal s holí relativně brzo skrze svá záda. To poznal hned doktor Franta Pohan a vzpomínám si, že mi píchal v Jedličkárně ketazon A kdo se po něm napil alkoholu, zvracel jako alík. Hůl se mi stala přítelem a snad i přítelkyní. Dnes, když už nejsem žádný frajer, je to jiný level. Zařadil jsem se do řady invalidů, co vysávají tuhle republiku. Pokud to tak není, budiž, rád se z klubu odhlásím. Reálné to není, jsou nás miliony. Je dobře, cítím se nad věcí a nechávám se pustit sednout hned kousek za řidičem, kde rovněž sedí šťastní a veselí lidé s VIP kartou, respektive ZTP. Jak je to prosté! Jsme invalidé, lidé postižení holemi a láskou těch, co nás milují a mají nás přečtené. Nuž tedy vzhůru, tam kde nás rádi mají, pomáhají nám a nešetří úsměvy. Jsou to především naše děti, které ještě nevědí, že tahle „choroba“ chůze s holí se dědí, a že se blíží doba, kdy ji budou potřebovat a vzpomenou si, jak nám šla k pleti.

Žádné komentáře: