neděle 5. května 2019

Kousek od Liberce




Kdo z vás se někdy nenapil vody jen tak z dlaně? Kdo z vás nesmočil někdy rty v chladné vodě kdekoli ve studánce, tam kde voda teče volně, nekontrolovaně? Tam, ve stínu u cesty, pod stromy, kde kameny ohraničují stráň, kousek od trati, naproti kopci, na kterém stojí hrad Hamrštejn, kousek od majestátních budov bývalé elektrárny v Andělské hoře, pár set metrů od mé milované i zatracované obce Machnín, pár kilometrů od Liberce…

Studánka s vodou, jak se patří, čůrek vody ze skály, dole pod ním, v kaluži, skvrnitý mlok, jak z dávných dob. Být o metr větší, byl by to varan odněkud z Tichomoří, ještě větší byl by to silák z třetihor a kolem by nebyly smrky, ale plavuně a přesličky. Bože, jak je ta voda v dlani studená, jak chladí... Stále teče ve stínu a na rty se lepí s příchutí lesa, smrku, modřínu, spadaného listí.

Piju ji z dlaně. Teče mi mezi prsty, chladí a zahání pocit žízně. Zuby trnou z pocitu náhlého chladu a touhy vypít všechnu vodu, co do studánky kdosi nalil. Viděl jsem v životě spoustu studní a studánek v polích, jediný zdroj vody v širokém okolí. Třeba studánku naproti Bábelům, na cestě z Machnína na Bedřichovku a mnohé další v naší zemi.

Ta, ze které právě piji, je jiná. Vysokohorská. Drahé, nákladné pití, jen pro štamgasty. Nic pro ty, co si vodu ze studánek vozí domů v PET lahvích. Tady, naproti Hamrštejnu, je voda jako křen, párek s hořčicí, pivo z Vratislavic. Voda, co stojí za napití, která chutná po vodě z artézských studní, z ledovce, třetihorní.

Poprvé jsem se u ní, u studánky ve skále, zastavil při cestě na kole. Tehdy mi u kola právě tady před ní spadl řetěz a já hledal, kde bych si otřel ruce zamazané kolomazí. Kdosi mi studánku postavil do cesty. Kolo jsem opřel o stromy a sehnul jsem se, abych se umyl a z kaluže s mlokem napil.

A potom, rok za rokem, jsem se tam vracel, bral vodu do dlaní a pil. Není nic, co by víc chutnalo, co se dá pít, než voda z kaluže u cesty. Není to kaluž! To jsem jen chtěl zmást ty, kteří neumějí pít vodu, která si teče jen tak, protéká prsty pro radost, pro štěstí. Neumím to říct, je báječná, není to obyčejné pití.

Už asi nikdy nepojedu na kole tam k elektrárně v Andělské hoře. Nechám to na vás. Je tam nádherně. Vody pro každého. Jen klidně, žádný spěch. Voda s tečkovaným mlokem základech tam na vás čeká. Šel bych tam i dnes a třeba bos…

Žádné komentáře: