neděle 5. května 2019

Žil jsem v době…





 Žil jsem v době, kdy kluci do školy nosili pumpky, kalhoty pod kolena a k tomu vysoké ponožky a holky copy, které jim maminky pletly, protože nespěchaly ráno do práce. Muž je všechny uživil z jedné výplaty.

Žil jsem v době, kdy se mléko nalévalo v obchodě do bandasek a před obchody se šlapalo do ohrádek s vápnem, což mělo zabránit slintavce krav. Pamatuji dobu, kdy kolem nás jezdila takzvaná „trofejní“ nákladní auta a prapodivná na dřevoplyn, osobní, kdy Tatraplán byl svou kapotou první vlaštovkou mezi auty se stále skosenou zadní stěnou a směrovkami na odbočení, co se vysouvala z auta, jak ručičky batolat.

Žil jsem v době, kdy se chleba dal jíst i po třech dnech a med nebyl ředěný vodou. Kdy slepci chodili dům od domu, nabízeli poštovní obálky a nikdo by je nikdy neztotožnil se současnými "šmejdy". Pamatuji si silnice první třídy, na kterých jsme kopali do meruny, protože doprava nákladů z fabrik se realizovala po železnici. Pamatuji dobu, kdy lidé na vesnici povětšinou neměli proč zamykat, kdy uhlí sice bylo na záznam, ale nepamatuji se, že by na ulici byli v zimě mrzli bezdomovci…

Žil jsem v době začínající televize, kdy i ten primitivní černobílý program k nám dovedl sousedy, aby se podívali i na „chvilku poezie“, přímé přenosy z krasobruslení, hokeje, pondělní slovenská divadelní představení. Žil jsem v době kalamářů, inkoustu a poctivého namáčení násadky s perem před každým dlouhým slovem. Kdy byl v obci jeden telefon a zavolat sanitku k tátovu žlučníkovému záchvatu znamenalo běžet do nejbližší továrny na vrátnici. Pamatuji se, že pionýrský tábor v létě o prázdninách platili revoluční odbory, my se na něj těšili a rodiče za ně neplatili.

Pamatuji dobu, kdy po kolejích jezdila čadící monstra, jejichž jiskry zapalovaly zralé obilí u trati. Pamatuji první spartakiády, Liberecké výstavní trhy, policajty na křižovatkách, kteří ručně řídili dopravu i obrovského neonového papouška na zdi na náměstí F.X Šaldy v Liberci. Prázdné Jizerky a tamtéž chalupy po Němcích, které nikdo nechtěl ani zadarmo.

Žil jsem v době, kdy se chodilo do hospod na pivo za necelé 2 Kč, kdy mě holič stál také tolik, jako kino. Kdy jsem chodil v sobotu do školy a táta do práce. Kdy základní vojenský výcvik trval dva roky a všichni jsme jej absolvovali až na ty, co měli "modrou knížku", legitimaci těch, kteří ze zdravotních důvodů nenarukovali.

Žil jsem v době, kdy nebyly v obchodech běžně k dostání kuřata, párky, banány a mandarinky, kdy Vánoce byly o vánočním stromku se svíčkami a s knížkami pro všechny. Lyže byly ze dřeva se zobáčky a k tomu bačkorová vázání. Kdy židovské hřbitovy zarůstaly křovím a mrtvé na křesťanský hřbitov vozily smuteční kočáry. Ženské nosily šátky, mužský rádiovky a klobouky. Vlak Žitavou u sousedů jen projížděl a nestavěl, dětskou pochoutkou byla mejdlíčka, bonbóny fialky a barevné suky. Žil jsem v době, která nebyla zas tak špatná, abych neřekl: Stýská se mi…

Žádné komentáře: