čtvrtek 13. srpna 2015

I já mám rád jídlo

Jídlo je vášní a prokletím. Je palivem motoru, ale i škodlivou zplodinou. Jídlo je zážitek, výzva, ale i rozsudek. Kamenem, co tíží, ale i ozdobou v broušeném prstenu, šperkem, závislostí i osudem….
Jím rád a slyším zpívat ptáky u prostřeného stolu. Je mi líto rozbít sestavu porcelánu, skla a kovu, poničit řád a poplenit záhon v květu, malbu obrazu, přetrhnout šňůru perel, barvu vína v broušeném poháru, vzít vůni plným talířům, verše básníkům…
Jsem ten, co ničí šachovou sestavu, včelín kvůli plástvím medu, co otrhá strom zralých plodů, utrhne květ mandragory a bramboříku. Co si sedne ke stolu a začne jen tak, beze studu jíst. Obdivuji tu krásu bezesporu, kuchaře, číšníka, všechny, co umí prostřít, navařit, aby to na stole jen hrálo, vonělo a bylo jak má být.
Miluji stůl plný dobrot, když se prohýbá lahůdkami, září všemi barvami, když příbory, ubrousky a sklo jsou v jedné řadě, jak vojáci na přehlídce, když vůně a krása květin oku lahodí. Nos je plný vůně, ústa slin. Ne, nemohu jen tak, prostě vzít lžíci a pustit se do polívky, i když se z ní silně kouří, voní a chřípí je jí plno. Poničit to krásné kuchařovo dílo, talíř plný, nazdobený, načinčaný vším, co si nezadá s obrazem v galerii, s náhrdelníkem plným safírů a ametystů s bruselskou krajkou na šíji odalisky.
Miluji plné stoly. Měl jsem být fotografem, malířem krásy prohýbajících se stolů. Fotit na věčnou paměť jídla, co mi kdekdo odepírá a zároveň se chlubit. Co jsem viděl, Rubens maloval, kuchař upekl a kdosi, koho neznám ozdobil stůl sladkostmi, co svět neviděl.
Všechna ta jídla, plné stoly, jež plní vůní sál, decentní třeskot renesančních nožů a hovor plný sekundantů, co sedí spolu s duelanty a místo soubojů tu v klidu jedí, pijí, hodují. Potichu, a jako duch jsem stále s nimi, nechám si nalévat, polykám sliny.

 Jídlo je obřad a kuchař s mitrou knězem, co připravuje obětiny. Obřad plný mysterií, kdy slunce, měsíc i hvězdy hrají důležitou roli. Vše připravit tak, aby všechny lidské smysly si přišly na své a stůl byl stále plný… Všem vám, co taky rádi jíte, přeji stůl plný hojnosti. Ať je vám rohem plným sladkého vína, štěstím i vzácným zážitkem, kdy jste snědli, co vám chutnalo. To bylo i mým cílem. Popřát vám, dobrou chuť a stůl plný toho nejlepšího, co kuchaři uvařili... 

Žádné komentáře: