pátek 28. srpna 2015

Něco málo o obrázcích

Poznal jsem osobně několik malířů. Maminka stála modelem bratrovi své nejlepší kamarádky. Později jí malíř Josef Liesler nabídl i manželství. Nevzala si jej. Balila si kufr na cestu za tatínkem, do Terezína.
Válka skončila, narodil jsem se já. Tak, jako ostatní, vyrostl jsem na Ladových obrázcích, oslovila mne čínská grafika, kresby tuší, japonské sakury, chryzantémy. Kdejaká knížka o umění, výstavy, setkání s umělci, vernisáže, aukce, všude jsem musel být.
Kamarád, Standa Pavliš odešel pracovat ke konkurenci, jezdit s dodávkou do Oblastní galerie. To bylo někdy kolem 70. let minulého století. Seznámil mě s malířem Vladimírem Komárkem od Semil. V té době mi opravoval obrázky Josef Hýsek, malíř, který měl ateliér na jednom z libereckých náměstí a příšerný panelákový byt na druhém konci města. Oba malíři se dobře znali, byli ve společné organizaci „Dílo“, bez které umělec nesměl oficielně nic prodávat, vystavovat…
Pan Frič, vedoucí - „podnikové“ prodejny Díla naproti liberecké hlavní poště, mi pod rukou prodával drobnější věci umělců tak, aby každý z nás, sběratel, vedoucí prodejny i malíř, z toho něco měl. Nos utřel akorát stát. Dnes bych to nedělal, ale měl jsem před vojnou, bylo mi 18 a chtěl jsem mít něco od těch slavnějších umělců.
Na jednom setkání právě s Vladimírem Komárkem, jsem mu líčil, jak jsem získal jeho první obrázek. Rozesmálo jej to. Zrovna tak jsme se bavili nad tím, jak jsem se dostal k jeho skicaři z cesty autokarem do Francie, který zapomněl v autobusu. Našel ho mistr Hýsek a zapomněl jej Vladimírovi vrátit. Po deseti letech už jej zase Vladimír nechtěl zpět, a za dalších deset let jsem jej získal já. Když byla výstava Komárkových prací v Liberecké galerii, vždy jsem musel jít při prohlídce vedle mistra, měli jsme si co říct.
Dobře jsem znal i tak brzo zemřelého ředitele galerie Volšišku, legendy Berana, Christoforiho, Jíru, Klápštěho... Docela nehezkou vzpomínku mám na ředitele Národní galerie v Praze mistra Knížáka. Od něho mám ve sbírce velký obrázek, který není signován, ale je reprodukován v autorově monografii. V rozhovoru s ním došlo k řadě invektiv, a přitom nešlo o nic míň, než o to zda mi v pokoji nevisí, jeden z jeho nepodepsaných stěžejních obrazů hlavou dolů…
To Vladimír Komárek byl jiná třída. Upovídaný, ale člověk, kterému je rozumět... Porozumět obrázkům, co mám doma na zdi, nebo nezarámované ve složkách po šuplících, znamená poznat i porozumět umělci, co obrázek namaloval. Pokud máte to štěstí a autor se vám svěří, získáte sumu informací, které rozšíří váš obzor a pohled na umění se vám stane součástí vašeho všeobecného pohledu na svět kolem vás.

 Umění je úžasný adrenalin, ale musí mu porozumět sami, žádné vnucování, podsouvání a obelhávání. Pokud uměleckému dílu rozumíte, tak proto, že se tomu rozum nebrání, že se o vás nepokouší mdloby. Že si to organismus přebral a velí, může to tak zůstat. Je to všechno o nás. Jsme to my….

Žádné komentáře: