sobota 23. srpna 2014

Kalendáře kolem nás

Pamatuji si kalendář, co visel u babičky v bývalé hrádecké hospodě Kaffe radio. Její předválečný majitel pan Herkner, osvícený hospodský, instaloval po domě spoustu elektronických vychytávek, ale kalendář zůstával stejný. Nástěnný, trhací na podložce, která přetrvala ztrátu pana Herknera na východní frontě, ale i národní správu hostince v prvních letech po osvobození.
Ten barevný karton nebyl přímo kalendář, ale rok co rok se aktuální kalendář do něho zastrkával. Upoutával pozornost svou plakátovou barevností, reliéfním zpracováním, obrázky hrajících si šťastných dětí. Dokonalé zpracování. To vše na hřebíku na zdi naproti vchodovým dveřím. Jako malého mě obrázek – kalendář pokaždé ohromil. Jak jsem mohl, přistavil jsem si ke zdi židli, vylezl na ni a vše kolem kalendáře podrobně studoval, reliéfní tisk prstíky osahával
Ty barvy nikdy nevybledly, postavičky děti honící se za míčem vyčnívaly a prolamování kartónu byla dokonalé. Nikdy nikde jsem nic podobného neviděl. Samotný kalendář jako takový, už byl jen špalíček pouhých čísel – dnů v jednotlivém měsíci. Snad právě jen ten obyčejný barvotisk mě později přivedl k zájmu o obrazy. Všímal jsem si pokaždé i rámů a adjustace obrazů jimi zarámovaných.
Často jde jen o planý poplach, ale vezměte si kupříkladu divadlo, scénu na které se herci ze všech sil snaží, aby si diváci nevšimli prázdnoty slov, gest a činů toho, kdo hru napsal, kdo ji na jevišti zdramatizoval. Všichni zůstávají, hudba je skvělá, herci dělají co mohou. Kulisy ve kterých se hraje včetně kostýmů jsou mimořádně nádherné. A to je to, co dává špatnému obrazu rám, obyčejnému barvotiskovému kalendáři punc, na který se nezapomíná.
Až mnohem později jsem si všiml, že babiččin kalendář je vlastně ze dvou dílů. První část, ten futrálek, rámeček je milován aspoň námi dětmi a babičkou, ta druhá část je od toho, aby dospělí věděli kdy, kam, co, kdy bude sobota, neděle, kdy začnou prázdniny, dovolená...
Když jsem našel po letech na půdě v proutěném koši starý papírový podklad pro kalendáře té prastaré doby bylo mi všelijak. Na rameno mi sáhla zemřelá babička. V korunách dubu přes ulici naproti jsem zaslechl její hlas: „Kalendář je to samé, co slabikář, fotka z mládí, koloběžka, pravítko ze staré školní tašky, násadka, guma, popsaný sešit, kousek křídy. Kus světa, který už není. Divadelní představení, které skončilo před tisíci lety.“
Starý kalendář. Náboženské, světské svátky, narozeniny a úmrtí. Na vesnicích si do nich psali, kdy dali připustit kozu, králíky, kdy z úlů vylétly první včely, kdy a co zaseli, kdy co rozkvetlo, kolik se urodilo, prodalo, co zbylo, kolik se nadojilo, kdy, kdo a na co onemocněl, kolik napršelo. Co střecha, studna, plot. Taky o lidech v domě, za plotem, přes ulici, kdy a kolik vojáků pochodovalo kolem. Modlitební knížka, poslední stránky, kalendář na zeď, kalendář ke čtení a psaní. S obrázky i bez nich až po ty barvotisky z počátku minulého století.
Nevím, co zbude v kalendářích po nás. Modlitební knížky s rukopisnými poznámkami zmizely, nyní mizí i kalendáře, ty prosté zdroje informace o rodině, o práci na zahradě, o počasí… Kam přijdou ty naše současné plky na facebooku, reakce na vše, naše psaní pro budoucí generace? Než tohle, to bych se raději styděl za naši generaci těch a raději napsal nic.

 A proto zlaté kalendáře našich otců, babiček. Jsou ještě pořád s námi, tak je nevyhazujte a pište sami svou kroniku, ale ne na facebook. Tam ne! Děkuji i za ty, co by to museli jednou číst. 

Žádné komentáře: