neděle 17. srpna 2014

Stromová kůra mi voní stále


Na mnoho věcí z mládí zapomenu. Rád. Není to pokaždé procházka růžovým sadem. Jsou věci, na které nejsem hrdý, které jsem od přátel, sousedů nebo učitelů nečekal. A proto, když si vzpomenu na něco hezkého, co pohladí, jdu a někam si to poznamenám.
Mimo jiné má rád korálky náhrdelníku, města a vesničky na řece Nise – Machnín, Chrastavu, Bílý Kostel, Chotyni a Hrádek nad Nisou. Znám je a miluji jejich atmosféru, dech i kouř z jejich kamen. Když k nim vejdu do samoobsluhy, vystoupím u nich z vlaku, zajdu na poštu, na výbor – obecní úřad, do cukrárny, sednu si na lavičku, hodím pohled do schránky, koupím si rohlík a kus salámu.
Rád jezdím tuhle trasu vlakem. Je bohatší o dvě vlakové zastávky – Machnín hrad a Andělská Hora. Jsou jako z pohádky. Domečky na kuří noze, k lesu pár kroků, dole hučí a leskne se Nisa... Kolikrát jsem v létě vystoupil v Andělské Hoře, vyhrnul si nohavice a bos vstoupil do řeky, abych šel proti proudu domů, do Machnína.
V Nise jsem se koupal v Hrádku nad Nisou - Loučné pod mostem „U Wienerů“, pár metrů od hranic s Německem. Ve škole v Bílém Kostele jsem měl známou ředitelku a kamaráda truhláře, v Chotyni sběratele starých pohledů, v Chrastavě mám přítele starostu. V Machníně na koupališti jsem poprvé v životě políbil starší holku a na Bedřichovce našel miliony borůvek. Na Karlově mám spolužáky Cháberu a Hnízdila, v Hrádku nad Nisou sestřenici Magdu, jejího muže Oldu a strýčka Waltra.
Ne, to není všechno, co z Hrádku nezapomenu. Ještě na černé kamení hrádeckého dláždění a na vůni nikoli sušených hub, ale kůry, co prodávala továrna „šmakárna“, kde z ní vyráběli tříslo k činění koží. Co bylo mokré sušilo se před hrádeckými domy na chodnících na suché a vonělo tak prazvláštně, že svatý Petr ve dnech hrádeckého sušení zavíral nebeskou bránu, aby jim lidé z nebe neutíkali a nechtěli zpět do Hrádku nad Nisou, aby si mohli přivonět...
Napsal jsem mnohokrát i do okresních novin, že nelze zapomenout na Hrádek nad Nisou mnoha vůní. Vůní, které si vás najdou za dvacet, čtyřicet let. A pak mne v Liberci osloví jistá dáma a jde rovnou k věci: „Pane Wienere, jak je to s tou vůní kůry? Jela jsem tam včera, čichala a čichala a nic, vůbec nic jsem necítila. Cítím se podvedená...“
Čas s námi hraje nepoctivou hru. Stárneme a mnohé odnesl čas i s Waldou Matuškou daleko. Daleko od nás, až na jiný svět. Paní chtěla najít ztracený čas. Někoho, kdo si taky sušil kůru, topil a má tu vůni z první ruky. Zavzpomínali jsme si a v dobrém se rozešli.

Podobné pohlazení budete znát také. Vzpomínejte, až se vám vybaví něco podobného, tak silně vonícího, krásného a nesmrtelného.

Žádné komentáře: