úterý 4. srpna 2009

Vysoké školství – nový fenomén doby

Polská vysoká škola, anglická, česká, Technická univerzita Liberec. A dejte mezi ně rovnítko. Se sídlem v Jindřichovicích pod Smrkem, na učňáku v Rochlici. V Liberci na Husovce. Kdysi jsme říkali, že všechno je v lidech. Nevím, zda zrovna tenhle středobod se dnes nenazývá jinak, ale tady bude zakopaný pes. Svět už dávno umí vyrobit náhražku za cokoli a náplast na totéž. Naši přátelé z lidové Číny jsou příkladem toho, že každý nemusí vystudovat Karlovu univerzitu nebo Sorbonu, aby byli úspěšní. A lidová – komunistická Čína je veleúspěšná. Její prosperita stojí na píli, ukázněnosti a snaze s úsměvem vyšachovat své konkurenty. K čemuž jí nadmíru pomáhá plánované hospodářství, které uvádí v úžas všechny absolventy prestižních univerzit západu.
Takže pokud ty naše „nové“ univerzity budou chrlit takové učence jako dosud ty prestižní v oboru teoretické ekonomiky, tak se budou v Čechách nadále vyrábět díly na korejská a japonská auta, naši inženýři budou vyvíjet brzdy pro mercedesy a vyrábět v soukromých podnicích čtyřkolky do lesa a dětská šlapací autíčka do mateřských škol. Je to paradox. Máme prestižní obory, například lékařství, chemie, farmacie. To, na čem jsme léta stavěli – textil, strojírenství, ekonomika, to vše dávno převálcovali Indové, Rusové, Číňani, Brazilci, Američani...
Suma sumárum, v Česku už nikdo z mladých nechce pracovat rukama. Maturitu mají kuchaři, zedníci i holičky. Titul Bc., Mgr. mnoha mladým ještě na pár roků oddálí nástup do zaměstnání. Buďme rádi. Opět o fous zmoudří a naberou trochu životních zkušeností. A pak? No děj se vůle Boží! Snad nic nezkazí. Tak to alepsoň říkaly všechny předešlé generace. Všichni jsme si tím prošli. Pokud v tom nebudou ideologie, stranické zájmy, pak mladí se přizpůsobí. Zapomenou na hlouposti, které je ve školách učili a budou se vzdělávat tam, kde to bude přínosem pro jejich konkrétní práci a jestkli to budou kurzy Socialistické akademie, Karlovy univerzity nebo jindřichovické větrné elektrárny, ukáže až zájem a přínos pro praxi a to dnes, žel nikdo neumí říct. Co škola, to jiné požadavky, co učitel, to jiná metoda předávání znalostí.
A tak nemá cenu bránit kuchaři, aby ve svém oboru dosáhl titulu Bc., Mgr., ale je tu problém: zaměstnat ekonoma, kterého učili, že Marx a Engels byli šarlatáni a že jejich projekty selhaly?Směje se tomu jediná světová prosperující ekonomika světa, Čína, která Marxe učí. Svět se netočí podle profesora Klause z Prahy. Bohudíky! Prosperity dosáhneme jen tehdy, jestliže ti, kteří chtějí něčeho dosáhnout jsou ukáznění, vynikají pílí a úspěch neměří osmi hodinami pracovní doby. Potom můžeme těch univerzit mít i víc. Komu překáží?

Žádné komentáře: