sobota 4. ledna 2014

Klobouk se dobře nosí a i na hlavě průměrného Čecha drží

Ano, jistě, co by pokrývka hlavy. Potkával jsem pány s pokrývkou hlavy od útlého mládí. Nemusí to být přeci ten klasický klobouk. Co já jen viděl prapodivných!
Začneme se „šábes deklem“, což je přeci taky klobouk, ne-li klobouk mezi klobouky. Jít do templu bez klobouku na hlavě?! Mohl ho nahradit kapesník se čtyřmi uzly po straně. Tak, to bychom měli asi ten první.
Další byl můj, bílý z obyčejné pleny, z bavlny, aby mi sluníčko nesvítilo do očí. Pak maminčin. Ta měla klobouček i se závojíčkem přes oči. Dál v pořadí byl vedoucí, co prodával klobouky na Sokolovském náměstí v Liberci. Sám je i nosil. A proč si jej pamatuji tak intenzivně? Protože neměl ruku, ale kůží potaženou protézu a tohle mi přece nemohlo ujít!
Další klobouk patřil tátovi. Jeden pro denní nošení a jeden na svátky. Táta měl prostě hlavu na klobouky. Já, ač jsem je celý život zkoušel, vypadal jsem v každém jako osel, desperád, vyvrhel.
Co vím, tak nejvíc klobouk slušel herci Kopeckému a to v rolích, kdy hrál postavu nepříliš lichotivou, spíš zrádnou, potměšilou… Snad to bylo i státní politikou. Já se pamatuji, že klobouk nosil z prezidentů jen odborář prezident Zápotocký a prezident Antonín Novotný.
Kloboučnictví bylo vlastně skvělé řemeslo využívající kdekterý materiál. Mně fascinovalo, že i chlupy králíků, co jsme měli doma v králíkárně. Klobouk patřil k literárním hrdinům - León Clifton, pak ten, co v májovkách chytal motýly. Branald své vandrovníky vandrující přes Rakousko nechal pracovat v jedné takové obskurní hradní dílně, kde nosná práce byla o kloboučcích z Vídně.
Klobouky patřily vždy k módě z Paříže. Klobouk s velkou přímořskou lodí, klobouk s mrtvou pernatou zvěří, klobouk se záclonou. Klobouk nosili švédští i císařští. Švédové, když si v roce 1648 v Praze nakradli, měřili svou úspěšnost – klobouky. Tedy, kolik se do nich vešlo. V podobných kloboucích se vozila ve středověku i pošta. Klobouk musel čelit i ráně kopím a bez něj by nebyla ani vojenská helma. Klobouk byl také čarovný, když se po dýnku prstem zatočilo, vzduchem létaly z nepřítele třísky.
Klobouk byl a bude součástí elegantního muže. Vezměte si myslivce. Ten má k zelenému plášti klobouk, který zdobí pérko sojčí, odznaky a štětka kančí. Klobouk poslouží i těm, co už nic, než ten klobouk nemají. To si pak sednou na schody před kostel a žebrají. Dávají věřící, nevěřící i kolemjdoucí. Do klobouku lidé dávají i na pouti, klobouk nosí cirkusoví klauni, burzovní makléři, herci typu Jamese Bonda, velkých průmyslníků 19. a 20. století. Z klobouku se dá i pít, daří se tam v něm vším i vší té havěti, co se drží ve švech a v zákoutích.

Klobouk je i součástí hlavy páně inspektora, klobouk nosil kdekdo z galerky. Klobouk patří do závětří, do ulic, kde fouká, patří k diplomatům a ke kouzelníkům. Můj tatínek v něm prodával v zelenině květák, mrkev i cibuli. Rozkošný klobouček nosí zemědělci pěstující rýži, čaj i brokolici. Klobouček je prostě slušivá pokrývka každé hlavy...

Žádné komentáře: