čtvrtek 23. srpna 2018

Letmé ohlédnutí




Tak, jako mám rád krajinu a vše na dohled z Ještědu, tak miluji svah pod Cukrákem na jih od Prahy, Mníšek pod Brdy. Snad i proto, že při vjezdu do městečka pod Skalkou nestály ještě hrudkovny a dech města byl takový, jak se to řekne, abych neurazil, pomalý, ospalý.

Příbuzní bydleli v Šámalově vile. Hluboko v zahradě, kde rád snil své touhy dlouholetý přítel TGM, kancléř meziválečného období Přemysl Šámal. Ten Šámal, co tolik udělal pro vznik naší samostatnosti, po kterém je i pojmenována chata v Jizerských horách. Tak tohle mě jako kluka vůbec nezajímalo a přitom mělo. Na to jsem přišel o mnoho let později.

Prázdniny jsem trávil ve společnosti děl umělců, kteří si brali jako nejvyšší poctu své práce darovat panu kancléři svá umělecká díla. Vůbec jsem si nepřipadal jako v Národní galerii. Běhali jsme s bratrancem kolem obrazů a grafik nedozírné umělecké hodnoty od těch nejpřednějších umělců. A to mí příbuzní byli jen podnájemníci, kteří dostali dekret na ubytování od obce zcela nahodile.

Na zahradě vily byl i dřevěný altánek. Dveře byly přivřené a uvnitř poklady. Grafiky s loveckými náměty holandských mistrů, lovecké trofeje, lovecké trubky, diplomy, fotky, sošky, tepané talíře, staré pušky, tesáky, nože, medaile v prosklených rámech a mnoho, mnoho dalších krásných věcí. Starodávný vyřezávaný nábytek, glazurované staré holby, broušené sklo, perské přehozy, nádherný lustr z paroží. Nikdy předtím a ani potom jsem neviděl nic krásnějšího. Nic jsme tam nerozbili, nic nevzali, až jednou. To jsme si vypůjčili ze zdi staré bambitky a honili se s nimi po zahradě a hráli si na piráty, až se stalo, co se stát muselo. Náhle, z ničeho nic, jsem se propadl shnilými prkny do septiku plného zapáchající nedefinovatelné hmoty. Bambitky byly vráceny na původní místo a dveře do srubu strýček zatloukl hřebíky, aby nám tam ztížil přístup, neboť našemu ujišťování, že to bylo naposledy, nevěřil.

Když si po letech strýček, mimochodem šikovný zedník, postavil v Mníšku pod Brdy rodinný domek a já už kolem Šámalovy vily jenom chodil, pokaždé jsem si vzpomněl na původního majitele, Němci zavražděného velikána naší politické prvorepublikové scény Přemysla Šámala, na mé skvělé letní prázdniny v tomto pro mne nádherném paláci, na babičku, tetu, příbuzné, kteří v tom nádherném prostředí řadu let bydleli.

Mníšek pod Brdy, město tehdy ještě zavřeného zámku, nádherných rybníků, poddolované Skalky, lesů plných těch drobných malých jahod, busty spisovatele F. X. Svobody na náměstí, kluků, s nimiž jsem se tam každé léto kámošil, parcely, kde měla babička slepice, kterým jsme s bratrancem brali ještě teplá, právě snesená vajíčka a pili je syrová… Ano, tak nějak vypadalo mé mládí rovných 30 kilometrů od Prahy, šťastné a veselé. Byli jsme tolik mladí…

Žádné komentáře: