sobota 4. srpna 2018

Nákupy a věci kolem nich




Od malička rád nakupuji. Ty první nákupy, co pamatuji byli zpola leže, zpola v sedě, v sedacím kočárku, maminka stojí vedle mne a vášnivě diskutuje se třemi dalšími ženami před krámem s potravinami paní Lankové u nás na vesnici blízko Liberce v Machníně.

Píše se doba platnosti potravinových lístků, čas ještě před měnovou reformou v roce 1953. Sedím a poslouchám ženské. Kupodivu mluví německy a maminka mluví taky německy. Je s podivem, že páni v téhle vsi mluví česky. Jejich manželky a tchýně deutsch. Ve svých třech letech už něco víc vím, proč tomu tak je. Jsou to Němky, co si vzaly Čechy, rodí jim česko-německé bastardy a já jsem jeden z nich. Není tomu tak vždycky. Moje maminka je Češka, táta německý sudetský Žid.

Je to pro mě těžké. Maminka umí dobře šprechtit a místní baby si myslí, že máti je jedna z nich a ta je přitom nechala. Sedím v kočárku a dělám hodné dítě. Do krámu se musí po schodech vzhůru. Lanková dává zákazníkům ze sklenice od okurek bonbóny. Tvrdé, kyselé, barevné. Jak sama říká jsou eňo ňuňo. Je odsud, taky jedna, co mluví česky, jako německy, jinak nic neprodá.

Když má zavřeno, stříhá zákazníky v bytě ještě o poschodí výš. I já k ní v té době chodil na stříhání a řval jak tur, jen co jsem spatřil, že drží v ruce nůžky. Byli mi tři. Lanková k tomu všemu nosila bílý plášť. Asociace případného vykostění a její kamarádství s místním řezníkem Braunerem mi signalizovalo silné nebezpečí, a tak jsem tyhle návštěvy u holiče silně prožíval.

Lankovi měli dva kluky tak v mém věku, možná o málo starší. Ti prosluli tím, že upíjeli pivo z džbánku na cestě z hospody U Zeleného stromu. Aby ztrátu nahradili, doplňovali hladinu chmelového moku čůráním. Prasklo to a následný řev doprovázel tělesné trestání. Postavil proti sobě celou obec. Otázka zněla: Být či nebýt. Trestat a čím? Kdy přestat? A tak se stávalo, že dřevěné ramínko na šaty bylo povoleno a maminka, moje maminka, je používala taky.

Nákupy se odehrávaly i jinde, než u nás v Machníně, většinou ve městě, v Liberci. Klobouky u dřevěné ruky na Sokolovské náměstí. Šéf prodeje neměl ruku, nosil protézu a na ní glazé rukavicí. Hned vedle byl krámek s polotovary. Malý, ale byla to v padesátých letech novinka stojící za povšimnutí i chlapci. Do obchoďáku Brouk a Babka, tehdy už známé Jiskry, se chodilo pro košile a zákazníky tam vozil liftboy. Pamatuji rovněž takový pokus - obchod s plechovkami, kde vzadu za regály stál doplňovač a doplňoval právě vykoupené zboží. V Liberci byl tou dobou i Tuzex s potravinami, jehož vedoucím byl můj tatínek.

To byly jen letmé postřehy, jak a co se dřív nakupovalo. K tomu, že prodavač a vedoucí byli taky jen lidi a nakupujícími i my, děti…


Žádné komentáře: