čtvrtek 9. září 2010

Exponát z Liberce

Tu obrovskou starou motorku jsem kdysi viděl vystavenou u Tesca v Liberci. Teprve mnohem později jsem si uvědomil, o jaký unikát šlo. Jsou věci, lidé a okamžiky, na které vzpomínáme dlouho. Mezi ně určitě patří má první vzpomínka na motocykl Böhmerland.
Nedávno se mi do rukou dostaly noviny z roku 1986 věnované naší československé účasti na světové výstavě EXPO86 v kanadském Vancouveru. S překvapením jsem četl o motorce, kterou jsem kdysi viděl vystavenou v Liberci.
Článek popisuje naše úspěchy a zájem o vystavené exponáty. Jedním z největších trháků výstavy byla motorka, exponát z Liberce. Pořadatelé EXPA dopravili do Vancouveru motocykl Böhmerland, pracovníka rozvodny Bezděčín, pana Karla Mareše z Liberce, který tento poklad z 20. let minulého století objevil. Dokonce se mu podařilo k ní sehnat i původní dokumenty.
Motorka je skutečné monstrum dlouhé tři metry s obsahem 600cm3. Majitel s ní už tenkrát sjezdil celou řadu zemí a účastnil se desítek srazů veteránů. Článek uvedl i skutečnost, že má ohromné zážitky z cest na tomto stroji, kdy musel čelit nabídkám o odkoupení za opravdu velké sumy, když to jeho Böhmerland natřel nejen mladším motorkám, ale i autům. Dále jsem se dočetl, že ve Strakonicích mají seznam 42 výrobců podobných značek, které ve světě vždy prezentovaly naše výrobky, auta i motorky, počínaje firmou Laurin a Klement. Mezi nimi je i liberecká firma Linser, která vyráběla skvělé motocykly v letech 1904-1918. Böhmerland vyráběl Albín Liebisch se 16 dělníky v Krásné Lípě u Varnsdorfu.
Je to krásný pocit, vidět ve světě výrobek, který vzešel z rukou lidí našeho kraje, města či státu, ať je dnešní nebo vyrobený před devadesáti lety. Je škoda, že čím dál tím víc se naše výrobky ztrácí ve světě levného zboží sériové výroby. Současné EXPO v Šanghaji se například chlubí i filmem o krtečkovi. Číňané vůbec netušili, že je od nás, ačkoli se jim tak líbí. To ta slza plná zlata jim o Česku mnoho nepoví.

Žádné komentáře: