čtvrtek 26. července 2012

Kouřit doutníky



Lhát se nemá. A mamince jenom tehdy, když ji máte opravdu rádi. Něco mi říkalo, že mě ,,mírnix týrnix“ neočuchává, jak lovecký pes síťovku s uzeným. „Něčím mi, chlapče, smrdíš. Nic mi neříkej, já na to sama taky přijdu.“ V tu chvíli jsem se cítil jako její manžel, můj táta. Měla čich jako ohař a táta, starý milovník něžného pohlaví, věděl pokaždé kolik uhodilo. Jen se objevil u dveří, matka natáhla vzduch kolem otcovi hlavy, a ten, aniž cokoli stačil říci slyšel: „Pil jsi, muchlal jsi se se ženskou, kouřil jsi…“ To vše měl otec mimo domov přísně zakázáno. Pod sankcemi. A já, já v tom vyrostl.
Matka nepoužívala parfémy, nic, co bylo toaletizováno drahými vodami. Jednou, ještě hodně malý, jsem jí koupil za dvanáct korun ,,živé květy“, tehdy oblíbenou kolínskou vodu. Lahvička i s přáníčkem ke svátku letěla z okna rovnou do zahrady. Byl to dar, nebyl to dar? Později jsem matku přirovnával k policejnímu psovi a ke španělské inkvizici. To po přečtení knih o schopnostech středověkých čarodějnic. Matka musela být z jejich pokrevních příbuzných, protože pokaždé, když zavětřila, šla najisto. Hluboce opovrhovala ženami, které sváděly muže rtěnkami, voňavkami, éterickými mastmi, rafinovanými účesy s tužidly, avivážemi a pracími prostředky s pekelnými vůněmi lesa, mořského příboje, polním kvítím. Já si prostě doma za mlada užil.
Můj otec, co vím, tak za celý život jenom párkrát a jsem přesvědčen, že ani jednou to nebylo doma… Nemluvil o tom, pouze na mě loudil celá ta léta slib, že se, co živ, nebudu ženit… Tatínku, lhal jsem ti. Zkusil jsem to dvakrát s ,,účtenkou“ a párkrát jen tak. Rozepsat na limonády…. Znáte to sami, každá koruna je dobrá, takže proč rozmazlovat berní orgány.
Vraťme se k počátku příběhu. Bohouš mi nabídl doutník. Podnikavý šofér věděl co dělá, já nikoli. Souhlasil jsem. Krajina kolem Lovosic se vlnila, most přes Labe u Litoměřic právě opravovali. Svět se zdál být primový, teplý vzduch pronikal okénkem z mé strany a příjemně chladil i hladil. Co jsem nevnímal, byly drobounké jiskřičky z doutníku, které jsem nonšalantně klepal z otevřeného okénka škodovky ven z auta. Vítr nejen, že mi čechral vlasy, ale vracel jiskřičky zpět otevřeným okénkem na mou košili. Syntetika, německý silon – dederon, byla záhy terčem milionů oharků vynikajícího karibského doutníku.
Před Novým Borem nebylo co kouřit a vzali jsme stopařku.Vystupoval jsem v Machníně a záviděl Bohoušovi těch zbývajících šest kilometrů do Liberce. Stopařka si přesedla zezadu na mnou uvolněné místo vedle řidiče a odjeli. Já zůstal sám. Dlouho. Matka věděla, že řidič kouří doutníky. Cítila to dobře. Jen mou propálenou košili s miliony jemnými dírkami připisovala něčemu, čemu nerozumí. Já přece nekouřím… Řekl jsem jí, že jsme jeli a později stáli u nádraží a parní lokomotivy kolem nás projížděly a projížděly. Mnozí strojvůdci nás znali a tak zdravili, mnozí přikládali do ohně nové a nové lopaty uhlí…..

Žádné komentáře: