středa 4. července 2012

Před osmou na Husovce



Byl krásný letní den. Jako obvykle jsem stál před školou na Husově třídě v Liberci a čekal, až školu otevřou. Školník nijak nepospíchal. Zábradlí před školou bylo plné školních tašek, když těsně před osmou hodinou školu otevřel.
Ten rok se děly věci! Gagarin jako první oblétl zeměkouli v kosmické raketě a na škole začala učit nová učitelka, o málo starší než my, žáci 8.C. Přišla z Prahy a na univerzitě ji učil kreslení Cyril Bouda. Alespoň tak jsem to tehdy pochopil. A co bylo hlavní. Své žákyni namaloval do knížky Strašidlo Cantervillské ihned na první stránku celostránkový obrázek, který vlastnoručně podepsal. Nová učitelka k nám byla velmi přátelská a ke mně obzvlášť, protože mi tu knížku s tak vzácným obrázkem půjčila.
Já byl v té době zblázněn do malířů prazvláštního osudu. Luďka Marolda, předčasně zemřelého génia české malby, knižní ilustrace a Jana Zrzavého, v té době infant terrible ,,naivistické“ kresby, bydlícího v horní části Nerudovy ulice v Praze. Tam, na schody pod Pražský hrad, jsem se za ním z Liberce jednou i vypravil. Ale nejmilejším mi byl Cyril Bouda. Později jsem získal do svých sbírek i jeho korespondenci z třicátých až padesátých let minulého století. Žel nikdy jsem ho osobně nekontaktoval, natož, aby mě učil. Tím se ale může chlubit můj liberecký přítel Roman Karpaš. Jak mu závidím!
Úžas a dokonalost. Dva pocity, které mám, když se dívám na Maroldovy obrazy. Uměl malovat! O koňskou délku vítězil nad svými součastníky Kavánem, Liebscherem, Lebedou, Pečenkou. Jako kluk z periferie jsem mohl porovnávat sice jen z reprodukcí, ze Světozoru a dalších dobových časopisů, ale sběrny starého papíru v Liberci a okolí mě zásobovaly neskutečnými poklady, nádhernými německými monografiemi malířů, sochařů, architektů. Chodil jsem po sběrnách a knížky vykoupil za cenu starého papíru zpátky. Později k nim přibyly staré pohlednice, mapy, fotky, noviny a časopisy.
Co já vytrpěl doma od maminky, abych už nic domů nenosil, že nám ten barák v Machníně spadne na hlavu. Tvrdila, že ty knížky smrdí starobou a vlhkem, ale  na mě tyhle argumenty moc neplatily. Bylo mi krásných -náct a kolem mě, v každé sběrně, na každé půdě ležely poklady. Jistě, nebyl jsem v Liberci sám, ale ti dva – tři, kteří mi konkurovali, byli starší třicetiletí pánové, kteří z knih obrázky vytrhávali a rámovali je na kšeft. Já knížky nikdy takhle neničil. Když jsme v rámci výuky školních dílen dopoledne likvidovali a na vozíčcích vozili do sběru celou německou knihovnu naší školy na Husovce, odpoledne jsem knihy vykupoval do své soukromé sbírky.
Když jsem tak ráno sedával před osmou hodinou na zábradlí před vchodem do školní budovy na Husovce nebo pobíhal před schody do budovy, nikdo by nevěřil, že odpoledne chodím do Moskevské ulice do okresního archivu za jeho vedoucím Vladimírem Rudou a ještě před třetí ,,vymetám“ sběrny papíru. Jedna z nejvíc úspěšně navštěvovaných byla naproti prodejny zeleniny dole v Železné ulici. Všechno se dalo stihnout, chtělo to mít jen rychlé nohy.
Jo, a tu knížku s krásnou ilustrací C. Boudy z roku 1961-2, jsem paní učitelce Rakušanové musel na konci školního roku vrátit. Dost mě to mrzelo, ale Liberecká galerie vydala k jeho výstavě překrásný katalog a tam podobná variace byla. To už ale mé síly vysávala místní jedenáctiletka, která pro mé sbírání čehokoli z této oblasti pochopení neměla…
Dodnes vzpomínám na víc než nádherné a neopakovatelné dobrodružství na cestě za starými knížkami, reprodukcemi a pohlednicemi mého kraje, kdy můj pracovní den začínal na Husovce před školou. 

Žádné komentáře: