úterý 25. prosince 2018

Co nového ve městě pod Ještědem si nejsem jist, a proto píši Vám




Píši těm, kterým už kdosi klepe na dveře a chtěl by si s Vámi hrát. Nevěřte a dveře nechte zavřené. To, co by si chtělo hrát, je věk. Neotevírejte, nevěřte a dveře nechte na dva západy zavřené! Vím, o čem mluvím, a nechci Vás mít na svědomí.

Píši Vám, co máte rádi život, domestikovaná zvířata, dobré jídlo, svoji práci, rodiče, co pomalu zapomínají, že mají děti. Píši všem, co si hledí své kariéry a nemají času k rozdávání, dceři, kterou mám rád a nezoufám si. Synkovi taky posílám pár řádek. Píši všem, co umí číst i mezi řádky, co nemají čas zavolat vnukům, kteří se ještě nenarodili, i tomu, který už je a rovněž nezavolá.

Píši stromům na zahradě, ptákům v oblacích. Mějte slitování! Píši lampě, co svítí na ulici a sousedům na milostné hrátky u nich doma v pokoji při silnici. Všem, co řídí auta, motorky, co jezdí jako blázni, co si to mohou dovolit. Píši Vám, co máte rádi hezké věci, všem, co dovedou víc, než jiní. P,íši všem co chodí do práce a jezdí tam a zase zpátky třeba i za tmy, kdy fouká, sněží a psa by nevyhnal.

Píšu všem holčičkám, co ještě neumí mluvit, klukům, jejich babičkám, všem, co mě mají rádi a umí to, co já neumím. Být tolerantní, umět, co každý neumí – naslouchat, být užitečný, a proto Vám píši. Ač nejsem básník, Puškina miluji, ale ne víc, než dobrý salám, buřty a tlačenku s cibulí. A víte, co mi v poslední době chutná? Paštika ve stříbře. Dřív jsem ji nemusel, ale dnes jím obsah a pes Vilínek to bílé kolem ní.

Píši Vám a doufám, že mi rozumíte. Nečekám, že pochopíte. Víte, pokud je někomu něco přes sedmdesát má už své mouchy a je taky nemocný. Proto Vám píši a spoléhám se na to, že budete tolerantní, když už já to neumím. Píši všem, co nemají předsudky a především těm, co nejsou antisemity. Ve stáří se už s nikým nehádám. Život je natolik krátký, že než ztrácet čas, tak se raději oholím, vezmu si hůl a vyrazím do ulic.

Píšu, píšu a nevím, kdo to čte, a pokud ano, zda nelituje, že si raději nešel lehnout, dát si něco dobrého k jídlu, nešel mi napsat na Facebooku jízlivou odpověď. Co člověk, to jiný názor. Kde jsou doby, že se lidé shodli i na hloupostech, jako je prosté ano, které je součástí slibů manželského a to je jen mezi dvěma lidmi? Jak se má sjednotit parlament, lidé ve větších rodinách, celé národy?

Proto Vám píši: Asi se neshodneme, budiž, ať je po Vašem. Bavme se raději o děvčatech, o migraci, o špionech, inflaci, filmech, o důchodech… Miluji tyhle zástupné problémy o pivu, sportu, o dárcích k Vánocům, jak oslavit chanuku. Jsem Vám k dispozici, a proto Vám píšu v plné v pohodě, že mě nic nebolí, voda teče a topení hřeje.



Vždy Váš Egon Wiener

Žádné komentáře: