úterý 25. prosince 2018

Vánoční trhy tak povšechně


Vánoční trhy. Jak dobře jsem je znal. V Liberci se jistou dobu, v druhé polovině 20. století, konaly v prostorách výstavních pavilonů LVT. A bylo na prodejcích, zda se sem vrátí v létě, v hlavní sezóně, na začátku pololetních prázdnin, v čase LVT, v prosinci na vánočních trzích.
Můj tatínek bývával na obou. V létě v rozhalené košili a v modrém plášti, v zimě v modrém plášti a s kloboukem na hlavě. V opuštěných výstavních pavilonech byla v předvánočním čase zima. Já jsem chodil po škole otci vypomáhat a bylo to náročné. Samé celofánové pytlíky s mašlí, plněné nedostatkovými potravinami, průhledné krabice plné lahůdkových potravin, těžké dárkové koše, někomu k narozeninám, jinému pod stromeček. Někdo to dárkové balení v létě i v zimě musel zabalit. K autorství se dnes, o šedesát let později, mohu přihlásit.
V létě k tatínkovým zákazníkům ve stánku za průmyslovou školu patřili i umělci a zpěváci z Prahy: Matuška, Pilarová, Mayer, liberecký kapelník Láďa Bareš. V zimě si kupovali umně zabalené dobroty lidé, co sháněli na vánočních trzích něco pěkného, čím by zaujali a udělali někomu pod stromečkem radost.
Pokud se takových akcí zúčastníte poněkolikáté, uděláte si zajímavé známosti především mezi kolegy prodávajícími kolem vás. Seznámíte se s lidmi, se kterými se jinde nepotkáte. S bezva chlapíky, kteří vzpomínají, jak to bylo dříve, až po ty, co chtějí rychle vydělat a zmizet. Tenkrát to šlo nejdál tak na Slovensko, nebo k hranicím podobných lidově demokratických států, jako jsme byli my.
Zajímavé bylo vzpomínání těch, co jezdili ještě před válkou na trhy po celém široširém kraji. K těm se často přidal i můj tatínek a já se dozvídal věci, o kterých se doma nevyprávělo. Jak se bránit před horlivými úřady, před zloději, kteří jsou a byli součástí každých vánočních trhů. Naši tenkrát za první republiky měli auto černé barvy, ford model T. Dědeček neměl řidičské oprávnění, a tak dopravu zboží i složení stánku včetně mého tatínka, zabezpečovala excelentní řidička - tatínkova maminka.
Já jsem babičku poznal až po válce. To už auto nikdy neřídila. Ověřil jsem si to, až když táta vyprávěl jiným, právě na LVT, jak to chodilo u nich doma v čase předvánočním. Bylo to pokaždé jinak. I tady platí rčení: Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Nikdy, ani tehdy, jako kluk a ani později, natož dnes, jsem nelitoval času, který jsem strávil s rodiči, kdy jsme se poznávali podobně při práci, rovněž jako spolužáci, kteří trávili tehdy společný čas na brigádách, na chmelu, na bramborách, při sázení stromků, jako například naše devátá třída školy na Husovce v Liberci.
Nebyla to vždy jen procházka růžovým sadem. Bylo to o porozumění sobě, přátelům, o kompromisu, o možném a nemožném. Tátu už zlobilo zdraví, a přesto šel. Mně se až tak moc nechtělo, máma chtěla péct a i přesto jsme šli a usmívali se na zákazníky, povídali si s nimi, s kolegy zleva i zprava a druhý den znova. Doma jsme pak hodně pozdě večer zatopili v kamnech, něco snědli, umyli se a šli spát a druhý den nanovo, až do Štědrého dne, kdy už maminka od rána pekla, vařila a smažila. My zavřeli krám v poledne a jeli unavení, ale šťastní domů, konečně se vyspat až do rozednění.

Žádné komentáře: