úterý 25. prosince 2018

Zruční truhláři a babiččin krajíc chleba s máslem




Má rodina pochází z Turnovska, konkrétně z Hrdoňovic. Když mě tam otec poprvé přivezl, tak mi chtěl ukázat, kam před válkou jezdil z Liberce na prázdniny. Tehdy mne poprvé oslovila architektura tamějších vesnických stavení. Jak moc se nepodobala té městské, kterou jsem dosud znal! Domky ze dřeva, kde se jeden od toho druhého něčím lišil. Ze všech vyzařovala úžasná pohoda. A co teprve uvnitř! Tam jsem uviděl, co mě vzalo a celého na léta zcela podmanilo.

Podle starého zvyku stál v takovém domku na čestném místě v rohu světnice stůl. Nad ním byly zavěšeny obrazy, kříž a sošky světic, také holubička, jako znamení Ducha svatého. Samotná tabule stolu se mi líbila moc. Byla z javorového dřeva, vždy čistě vydrhnutá. Se stolem byla pýchou hospodyně.

Ostatně i další nábytek i všech sousedních světnic zleva i zprava byl nádherný. Almary, skříně, truhly, postele, kolébky, to vše bylo pro mě, jako kluka z vesnice, tak pestře zbarvené, že jsem měl pocit, který se dá jen těžko vyjádřit. Jablíčka, růže, tulipány… Bohatým kvítím mne zcela pohltily.

Jak jsem se později dozvěděl, na Turnovsku, směrem do hor, byl nábytek obyčejně z měkkého dřeva malovaný k lihovými barvami, přetřený fermeží. Naopak, do kraje na jih od Turnova to byl spíše nábytek z tvrdého dřeva pomalovaný barvami olejovými, často i vykládaný jiným dřevem.

Tak jako můj pradědeček pěstoval leccos, a co doma nesnědli, prodal ve městě na trhu ostatním, co byli truhláři, tesaři, zámečníci, malíři oněch krás, co jsem viděl všude kolem. V samotném Turnově a okolí bylo spousta zručných truhlářů, kteří uměli skvostně malovat na dřevo. Co je vzácné a co mě překvapilo, že jejich práce se těšily oblibě i u sousedních Němců. Zaregistroval jsem i jedno jméno často zmiňované dnes i na Českolipsku- truhlář Bulíř z Bukoviny na Hruboskalsku. Dalšími mistry umělci byli truhláři ze Žlábku u Kozáková, z okolí pod Troskami.

V samotném Turnově byli prý truhláři, jejichž řemeslo se dědičně udrželo v rodinách. Z mého zdroje informací mám i vyprávění o tom, že bylo tehdy, před mnoha lety, zvykem malovat květy na rakve. Pro pohřby ve městě černé s bílými ozdobami, pro venkovany z vesnic hnědočervené a žluté, opět s pestrými květy.

Turnovští truhláři se nespokojili s malbami těchto drobných prací. Malovali úžasné lidovky na dřevěné stropy v Přáslavicích, v Nudvojovicích. Selské stropy povalové dřevěné stěny hnědé, natřené volskou krví. Barevnost, svítivé barvy. Červeně natřené konve a putýnky, hrnčířské nádobí, dětské hračky.

Každá z těch věcí mne ve vzpomínkách stále fascinuje a vrací do ztraceného mládí. Babiččiny záclony na oknech, muškáty v květináčích, hrnek z pálené hlíny a v něm kafe - melta z toho, co se na políčku urodilo. Domácí mléko, máslo, tvaroh, chléb, vajíčka. Nic z toho mi doma ve městě nechutnalo a tady jsem snědl celý talíř polévky i krajíc namazaný máslem a posypaný cibulí. Mám na co vzpomínat.

Žádné komentáře: