Letiště pod Ještědem aneb pravidelná linka Liberec-Jablonec-Praha a zpět
Prodat becherovku, Karlštejn, práva na Švejka nebo Hurvínka. Taky vám to připadá zcestné? Ovšem. Půjčovat si a dát do zástavy úplně všechno, co město má, je hazard hodný velkých kasin Las Vegas.
Letiště pod Ještědem, je poslední rovná plocha, která v našem hornatém pomezí může poskytnout odpovídající službu přilétajícím i odlétajícím letadlům. Protože nejsem sám, kdo sdílí tento čistě logický a pragmatický úsudek, dovolte mi vzpomenout i jedné, zaplaťbůh krátké, přesto významné epizody z dějin libereckého letiště.
Němečtí okupanti vybudovali za Druhé světové války pod Ještědem důkladně vybavené letecké učiliště, kde se školily všechny letecké specializace: piloti, navigátoři, radiospojaři, zbrojíři i další. Jeden každý z těchto oborů byl přímo na ploše letiště vybaven odbornými učiteli, technickým materiálem, názornými pomůckami. Ve výbavě letecké školy byla provozuschopná moderní bitevní letadla, na nichž se frekventanti učili létat a mechanici se je učili udržovat.
Překvapivě byla v hangárech i některá trofejní sovětská letadla, to aby posluchači kurzů mohli poznat nepřátelské zbraně. Úplně celá plocha byla odvodněna důmyslným drenážním systémem, který stoprocentně plnil svoji roli až do konce války, kdy byl využit k zaminování, aby bylo zabráněno využití letiště nepřítelem. Sověti s tím ovšem počítali a před samotným obsazením města zaútočila na letiště jejich letadla. Lehce poškodila část rozjezdové plochy a pozice protiletecké ochrany.
Válečná epizoda libereckého letiště tím však neskončila. Bylo stále provozuschopné. Několik německých instruktorů, výkonných letců ještě vzlétlo v bitevních letadlech. Překvapivě ne proto, aby se střetli se sověty, ale podle svědectví pamětníka, aby prudkým pikováním proti zemi úmyslně havarovali. Zničili stroje a po vzoru japonských samurajů spáchali sebevraždu. Nikdo nevyvázl živý a letiště pak bylo obsazeno sovětskou armádou.
Nastal čas navázat na úspěšnou předválečnou tradici civilního létání, na pravidelnou linku mezi Libercem, Jabloncem a Prahou, kdy se létalo již od 15.3.1937. Nelze mlčet a skousnout příkoří, pokud se děje nesprávnost. Ano, liberecko-jablonecké letecké spojení se světem není jen historická skutečnost dějin přepravy osob a zboží. Je především moderním spojením celé naší příhraniční aglomerace s našimi sousedy a má i své strategické poslání. Nebo si skutečně někdo myslí, že jsme už všechny války a válečné konflikty vyhráli?
Žádné komentáře:
Okomentovat