Před 135 lety se narodil na cestě mezi Jabloncem a Libercem, v dnešních Vratislavicích, v rodině klempíře, Ferdinand Porsche. Odmalička ze zajímal o práci v otcově dílně a o nástroje, které otec používal. Konec 19. století byl plný vynálezů a nových technologických postupů. Mladý Porsche velmi mnoho četl a zajímal se o všechno, co se ve světě techniky událo. Záhy mu otcova klempírna byla málo a své 18. narozeniny již oslavil ve Vídni. Ještě předtím stačil absolvovat Libereckou průmyslovku. Jeho vzorem se stal Thomas Alva Edison, který se zabýval elektřinou, vynalezl žárovku a fonograf k mechanickému záznamu zvuku.
Otec Porsche chtěl mít ze syna rovněž klempíře, ale ten se rozhodl jít jinou cestou. Netoužil zdědit dílnu po otci a zemřít ve Vratislavích. Ještě doma to zkoušel s elektřinou, ale brzy nato už praktikuje v jedné z nových elektrotechnických továren hlavního města, ve Vídni. Do čtyř let, ve svých čtyřiadvaceti letech, uskutečnil náš slavný rodák svůj první vynález elektromotoru v náboji hnacího kola samohybného vozidla. V roce 189O ve svých 25 letech sestrojil u firmy Ludvík Lohner první elektromobil na světě. Po deseti letech boje se zdrojem energie s těžkým akumulátorem přechází k firmě, která určuje jeho další zaměření. Austro-Daimler mu dává prostor pracovat na konstrukci spalovacích motorů a to nejen pro auta, ale i pro letecký průmysl, pro letadla a helikoptéry.
Za 1. světové války konstruuje vozidla a motory pro vojenské účely. Je otcem těžkého tahače pro přepravu polní houfnice ráže 38 cm. Akumulátor nahradil generátorem, jenž byl poháněn spalovacím motorem a pohon kol, podle svého nápadu už z r.1897, nechal vykonávat elektromotory v jejich nábojích. Vedle konstrukce aut se zabýval i vývojem vrtulníků. Po 1.světové válce se věnuje autům pro mírové účely a brzy nato i autům závodním. V roce 1923 se stává vedoucím Daimlerovy továrny ve Stuttgartu. O něco později si zakládá vlastní projekční kancelář a vyvíjí lidové vozítko zcela nové konstrukce. Základní typ vozu Volkswagen byl na světě – „brouk“. V téže době pro koncern Auto-Union navrhl i proslulý závodní vůz, který byl od roku 1934 úspěšným na mnoha závodech. Za 2. Světové války pracoval Porsche na mnoha modifikacích aut pro vojenské účely. Válka pro něj skončila ve francouzském zajetí. Po návratu konstrukčně zdokonalil „VW“ a počtem vyrobených aut překonal Forda s jeho modelem „T“. Založil vlastní továrnu na sportovní a závodní vozy Porsche.
Dosáhl titulu univerzitního profesora a mnoha dalších ocenění a cen, vysokých státních poct a vyznamenání. Zasloužil se o zdokonalení automobilu jako málokdo jiný. I proto mohou být a jsou vratislavští hrdí na svého rodáka. Připomeňme si 135 let od jeho narození.
Žádné komentáře:
Okomentovat