Mám v Liberci několik kamarádů,
kteří si rádi přivydělají prací komparsistů při natáčení filmů. Jeden
z nich je velký šoumen. Pracoval kdysi na radnici a vyprávěl mi
neuvěřitelný příběh, o kterém se opravdu, ač se stal, nesmělo mluvit. Pokud by zákaz
někdo porušil, už by si nikdy jako komparsista nezahrál. I proto jsem Milanovi
slíbil, že pomlčím. Nevydržel jsem…
Je fakt, že bývalá šlechta neměla
nikdy moc starostí. A proto hned po revoluci jedna moudrá hlava na Pražském hradě rozhodla, že se
s tím musí něco udělat. Dostala k tomu souhlas od všech
zainteresovaných. Byl k tomu potřeba jen kompars. Ten byl zároveň i
ústřední postavou projektu, který v naší porevoluční kinematografii, neměl
obdoby. Kompars měl sehrát roli zástupců bývalých členů předních rodin české
aristokracie v mezních situacích. Vymyšleno do všech detailů, mělo dát
zelenou návratu do společnosti lidem z rodin: Lobkowiczů, Czerninů,
Clam-Martiniců, Colloredo-Mannsfeldů, Harrachům, Kounicům, Kinským, Kolowratům,
Mensdorffům, Schwarzenbergům, Sternberkům, Thun-Hohensteinům,
Waldsteinům-Wartennergům, dalším a dalším.
Co říkáte, slušný počet, že? Kompars
měl ve slušivých kostýmech bývalých šlechticů sehrát jeden jediný projekt - comeback
lidí, kteří chtěli být pozitivně vnímáni naší porevoluční společností. A to
byla, jak se později ukázalo, velká chyba. Na velký průšvih bylo zaděláno. Celý
projekt spočíval v tom, že šlechta začínala z ničeho a že i trhan, kdysi
vagabund, může být zakladatelem významného rodu, úspěšným členem společnosti.
Filmovalo se v hlubokých lesích bývalého vojenského prostoru se vším všudy.
Catering, svoz komparsistů přímo do míst natáčení…
Vše šlo podle scénáře. Slunce svítilo a
všichni se radovali, jak jim jde vše na ruku. Problémy nastaly v okamžiku,
když natáčení skončilo. Kde se vzal nikdo neví. Byla tu spousta alkoholu a každý
se napil na úspěch projektu. Hlavně sponzoři a kompars, kterému se domů
nechtělo. Odjelo poslední auto filmařů, oheň u táboráku dohasínal, noc končila
až k ránu, kompars se potácel na cestách k domovům, na vlak,
k zaparkovaným autům, na stop, až někam ke Kuřivodům.
Policie jako první zadržela podnapilé
řidiče, následovaly konflikty ve vlaku, nepřístojné chování stopařů. Všechny
problémy byly zadokumentovány a později vymazány z evidence. Každý ze
zadržených tvrdil, že je aristokrat a ostatní by to měli setsakra akceptovat, a
tak pořád dokola. Ohlas to mělo, záhy o tom začaly vyprávět celé legendy.
Milan se smál, že jestli chci víc, ať
kontaktuju ty, kteří natočený film nikdy do kin a na obrazovky televizorů
nepustili. Ono stačí to, co natočil s bývalou šlechtou pan Kinský. Reklamu
jim moc nedělá, ono taky není čím. Komparsisti došli.
Egon Wiener
Žádné komentáře:
Okomentovat