neděle 5. ledna 2020

Vlakům, mašinkám, svému dětství pod parou



                Mašinky, koleje, vláčky, velká i malá kolejiště. Velcí i malí ajzboňáci. Praví, živí a postavičky bůhví z čeho vedle malých lokomotiv, domečků a návěstí. Vláček na klíček. Vlak, úzkokolejný z Frýdlantu, kdysi až do Žitavy.  Pamatuji se, když ty zbytky, co z něj zbyly, už natrvalo rušili. Pamatuji si, jak jiskry létaly z lokomotivy okny až do vagónu, jak pára syčela a kola zabírala. Jiskry, žhavé uhlíky nelétaly jen komínem dozadu do vagónů, ale dokázaly zapálit i úrodu podél trati. Vždyť ji také naši rodiče museli v noci hlídat v tzv. požárních hlídkách, celou noc prochodit po náspech a být ostražití, aby jiskra z projíždějícího vlaku žádné obilí nezapálila. Asi si i přitom užili, vím, že táta se vždy usmíval, když na to přišla řeč.
                Vlakem jsem cestoval rád. Na turnovském nádraží v první polovině 20. století vlaky z Liberce přepřahaly. Do Prahy se pak jezdilo tak, že první vagóny byly náhle poslední, a co bylo hlavní, velcí rackové na nádraží a po nástupištích chodící prodavači, kteří nám do oken vlaku podávali limonádu, tátovi pivo a horké párky s hořčicí a chlebem. Cesta až do Prahy se protáhla na čtyři hodiny, ale pro mne to bylo jedno velké dobrodružství.
                Vlakem, to už bylo i rychlejší, cestovali jsme jako turisté z Liberce až do Palerma v Itálii. Jeli jsme vždy v noci. Přes den náš vagón stál někde na nádraží, my jsme si prohlíželi města a v noci se jelo dál. Cestoval jsem vlakem i z Moskvy do Rostova na Donu. Zažil jsem hodně, ale dnes bych si vlakem cestovat už představit nedovedl. Leda, že by se leccos změnilo. Ono vlastně cestování vlakem byla a dozajista je i dnes věc kouzelná. Ze Žitavy na Oybín, do Drážďan za nákupy, do Berlína vidět zeď, muzeum Pergamon… Už jsem tam dlouho nebyl, ale věřím, že i tam se leccos na dráze změnilo.
                Moje dětství bylo o vlaku. Dávali  jsme uši na koleje a hlídali, jak je daleko a odkud přijíždí. Náš pes, ač jsme bydleli daleko od trati, vyl na každý vlak. Když jedete vlakem z Liberce do Varnsdorfu, projíždíte třemi zeměmi: Českem, Polskem a Německem. Na to jsme se jako děti vždy moc a moc těšili.
                Jaké je to být pod párou, by mohli vyprávět ti v modré uniformě. Fasovali i takzvané deputátní uhlí. Když je hned, takříkajíc pod rukou prodali, což nebyl žádný kumšt, bylo na láhev pití, které se vypilo a pak se zpívalo… Někdy až do rána. Ajznboňáci nikdy nebyli třasořitky.
                Jízdenky na perón nádraží i ty do vlaku byly z tvrdého kartonu, kromě těch, které nám vystavovali vojenští finančáci na cestu vlakem. Ty byly z obyčejného papíru. Jet vlakem, vzpomínat, je o něčem jiném, než sednout si do auta, rozjet se a čekat, čím nás kdo překvapí.  Je to pořád to samé. Vlak dává jiné možnosti. Jedete krásnou krajinou, kde nemáte v zádech auto za autem, kde prostě vlak zůstává světem parního stroje, revolucí 19. století. A to se nezmění nikdy. Co se mi ale nelíbí, a co už dnes asi nezvládnu, je orientovat se v tom novém provozu, hledat s kým pojedu, komu a kde zaplatím, a zda vůbec dojedu.
Egon Wiener



                

Žádné komentáře: