čtvrtek 13. února 2020

Erotika vás nebere?


                    

Asi proto, že byla zakázána. Začal jsem vnímat svět kolem sebe, kdy erotika byla to poslední, co se nosilo a co hýbalo světem. Byla to doba spuštěné železné opony, radia Svobodná Evropa, procesů s těmi špatnými, kdy mi zavřeli tatínka do vězení a pravda byla to, co psalo Rudé právo.

Erotika? No, přiznám se, tolik ušmudlaných fotek nahých holek jsem od té doby neviděl. A to jsem byl už od roku 1955 vzorným pionýrem. Zdravil jsem dlaní před čelem, chodil s červeným šátkem kolem krku a ve školní tašce třeťáka jsem měl pod futrálem na dně v papíře schovaná fotky ženských těl, která měla veliká prsa, chlupaté ohanbí a jiné věci, kterým jsem ještě nerozuměl. No, a přesto jsme vyrostli, i když nás rodiče před tímhle zlem varovali. Mysleli si, jak nám pomáhají a vedou k životu, který nemá v téhle podobě co dělat ve školní tašce desetiletých kluků. Asi měli pravdu, kdo ví. Třeba to někomu pomohlo.

Táta sice měl v knihovně „Broghaus“, kde bylo tělo ženy a muže do detailu rozloženo, ale řeknu vám, na ušmudlané fotce jsem toho viděl víc. Plavky v té době ještě byly jen jednodílné. Nahoře bez? Tak to ani zdání! Být u porodu? Blázníte! V kině vidět Pucholda s nahou ženou, Somra, jak razítkuje ženský zadek. Vidět Brejchovou, Welchovou“, Šoberovou, to byl svátek! A co teprve film „Jak hluboko jsem klesla“! To už byla ta správná erotika, jak se dnes říká, za bolševika…

Po oné sametové revoluci vyšlo najevo, co tu bylo za mejdany, o nichž se nevědělo, jak si užívali velcí manažeři mezi s sebou na pionýrských táborech, když my děti jsme spali… Erotiku měl prostě rád každý, komunista i známý disident. Bože, co toho bylo záhy poté, co Rusové od nás odešli! Časopis Leo, NEI noviny, desítky dalších. Kdo chtěl, měl erotiky plný noční stolek, pod polštářem v posteli kopec.

Svět přelomu tisíciletí stál na nahých tělech v sytých barvách, které neměly, s kým se přít. Už žádné ušmudlané černobílé fotky, ale svět barnumské reklamy. Moc se mi líbilo, že už jsem nemusil nic schovávat před tátou a mámou. Ale před dcerou a synem, aby si nemysleli, že jsem závislák erotomanský.

 Jak se nám ten svět mění! Dnes se vše vrací pomalu do starých kolejí. Na stáncích s novinami už na vás nekoukají velká prsa, ale navonění chlapi. Jo, to jsou šoky! Podstatné zůstává, svět se baví a erotika k tomu patří. Nevím, jak dnešní desetiletí kluci, co hledají a co nacházejí v počítači, co si prohlížejí v chytrých mobilech. Nebudou, a v to doufám jiní, než jsme byli my. Pokud ano, je to špatně. Erotika je něčeho součástí, a neměla by být schovaná jen pod peřinou. Patří všem, ať se to líbí, nebo nelíbí.

Je to svět plný krásy žen, možná i mužů. Jejich těla se těm našim nepodobají. Nějak bylo, nás neubude, hlavně, že máme co jíst, děti mají práci, slušně vydělávají a baví se.

Egon Wiener

Žádné komentáře: