sobota 15. února 2020

Každý si něco přejeme




Chtěl bych zastavit čas. Mít ho co nejvíc, tak jako kapsy plné deště, mít zdraví na rozdávání, plné pěsti všeho, co obchodě nekoupíš. Mít oči jako rys, nohy jelena a záda, bože, mít pružná záda, jako žralok. Jedno propnutí a úžasně rychlý pohyb. Přál bych si mít černé, kudrnaté vlasy, hlas, jako Sinatra, Gott, nebo Lucie Bílá. Ruce, které nebolí v zápěstí. Chtěl bych čůrat jak kluk, co chodí do první třídy, plynule a daleko. Přál bych si mít zdravé zuby, pevné břicho, bicepsy, klouby, které se otáčí do všech stran. Mozek, ano mozek, jako Einstein, víru jako Žid Kristus, spánek jako nemluvně. Mít ženu, která se postará, až všechno z toho, co si přeju selže.

Ano, to je pak život, to se to žije z penze. Čte, sedí u televize, volá mobilem do všech světových stran. Chtěl bych mít i to, co nikdo nechce. Mít všechno, nebo nic. Nemyslet, přemýšlet nad tím, co jsem zvoral, co bych udělal dnes jinak. To bych chtěl. Mít tu sílu vzepřít se a skočit, nebo zůstat a riskovat. A o tom je řeč.

Proč jsme tací, jací jsme, proč nejsme lepší, proč lžeme, proč děláme se lepší, než jací jsme? Chtěl bych, nebo lépe, chtěl jsem změnit svět. Ale ouha, nevěřili mi. Dali mi vybrat a já udělal to, co jiní. Uvěřil jsem, že svět je jednou daný a já nic nezměním. Nevím, jak uvažují dnešní mladí, ale sotva to bude jiné. Chtějí být jiní, než jsme byli my, dnes staří a nemocní. Nebudou opakovat naše chyby, budou hrdi, nezlomní a pracovití. Nedají se koupit, zlomit, prebendami podplatit. Škoda, že u toho nebudeme, až vystřízliví, až začnou stárnout, slevovat a vychovávat děti.

Co přijde, jako první? Moc bych si přál, aby se jim jejich sen plnil, ale nevěřím, že dostanou šanci. Proč tomu tak je, je ve hvězdách. Taky jsem snil sen a se mnou generace dětí, rodičů, co přežili druhou světovou válku. Nevyšlo to tak, jak jsme si přáli. Stále se bojuje, lidé kradou, zabíjejí se. Lidé se modlí, pracují, jezdí na dovolenou k moři, lezou po skalách, nakupují a nakupují. Svět se řídí zásadou, má dáti - dal, zboží je na cestě, zaplať.

Chtěl bych zastavit čas a hledat, kde se stala chyba. Mít plno dětí, které budou mít čas, mít zdravé nohy, oči, ty které mám rád. Mít na zahradě strom, který plodí ovoce plné šťávy, slepice, které snášejí, psa, který má rovněž zdravé nohy a hlídá. Chci pro každého z vás svět, který vás má rád. Který se stane domovem, kde není místo pro špatné, kde nepoznáte strach.

Egon Wiener

Žádné komentáře: