středa 12. února 2020

Pozor, v Machníně to klouže, není posypáno




Můj tatínek si potrpěl na žlučníkové záchvaty. To jsem pak běžel dolů od Fořtů, kde jsme bydleli v podnájmu, do Stavokombinátu, kde byl nejbližší telefon. Z vrátnice jsem volal pohotovost, aby rychle přijeli. Psala se léta asi ještě padesátá, ale tak to chodilo ještě o pár let dýl.

Nejhorší byl ten kopec od mostu přes Nisu k nám nahoru ke kostelu. Když mrzlo, nedalo se to vyjet, a to se tlačil i autobus. To cestář, pan Štěpánek, cestu neposypal a bylo, jak se dnes říká, vymalováno. Se mnou do třídy v machnínské škole chodili shodou okolností dva spolužáci, jejichž otcové byli místní cestáři. Ten přímo machnínský byl pan Štěpánek. Ten, co měl na starosti cestu od pošty na Karlov a na Karlově až po Ostašov, byl pan Hnízdil. Oba měli ve vybavení káru a lopatu a s tím si vystačili. Pokud ovšem pan Štěpánek nesedl k pivu v hospodě U zeleného stromu naproti škole, kde zapomněl na svět. Pak se odehrával opakující se scénář. My jsme ve škole, venku sněží, mrzne a do třídy vrazí kdosi z místních občanů: „Leoši, kde je pantáta?“ „Nevím, doma není... Asi bude v hospodě.“ „Tam jsem nebyl. Nashledanou, promiňte, ale venku to klouže a cestář není k nalezení...“

Pan Hnízdil to v něčem měl lehčí. Cesta na druhou stranu kolem státního statku, byla lemována jabloněmi a ty cestář česal a prodával. Jeho syn je nosil do školy ke svačině a sháněl otci zákazníky. My jsme  vždy nosili domů po jablíčku a  rodiče dělali objednávky, kolik a kam je má cestář dovézt v tom samém vozíčku, ve kterém v zimě vozil písek na posypání cest. A potom, že nebylo o cesty skrze obec postaráno, jak tvrdili někteří nespokojenci, na které se laciných jablek nedostalo.

Pravdou je, že se starali dobře. Nechci pomlouvat. My kluci jsme na cestách skrze Machnín velmi dobře sáňkovali, ale jen když nebylo posypáno. Když bylo, tak to drhlo. Obec je z kopce na kopec, tudíž to v zimě, a tak bylo i veselo. S tím popelem... V létě, jak se objevila kaluž, šup, a už v ní byl popel, nebo nějaký jiný odpad, včetně hřebíků. Vím, jak si povídali dole u krámu manželky těch, kteří dojížděli na motorkách, nebo na kolech kolem školky do Andělské hory do elektrárny. Někdo sypal celé železářství přímo do děr na ulici a píchnul tam skoro každý. Skončilo to tak, že chlapi si to vyřídili s dotyčným ručně, protože to přestalo. Už nikdy nikdo na téhle cestě nepíchnul.

Co mi zůstalo hlavě je, že když to klouzalo i já jsem tlačil auto ke kostelu do kopce. Táta za volantem křičel: „Ještě, ještě!“, a já tlačil, tlačil, tak dlouho, než auto zabralo. Táta na mě nečekal, jel a šťastný jako blecha pořád křičel: „Jede, jede nám to! Naskoč!“

 Je tomu víc jak šedesát let a svět se změnil. Nevím, jak moc to dneska v Machníně klouže, tak jako nevím, kam dnes, když mrzne a sněží, chodí pan Štěpánek na pivo...

Egon Wiener

Žádné komentáře: