úterý 11. února 2020

Píši Tobě, nářadí




Nebudete mi věřit. Dědeček mé první ženy byl Čech z Horního Hanychova, truhlář. Já už jej nepoznal, ale měl jsem v ruce jeho profesní nářadí. Co bylo ze dřeva dělal si sám tak, aby se dobře drželo. A nejen, aby se dobře drželo, ale aby to taky bylo hezké. A že bylo, to si pište!

Takový hoblík jste asi nikdy neviděli. Však já taky ne. To nebyl jenom hoblík, ale lehká, moderní zbraň, kus umělecky zpracovaného dřeva, které by si mohlo přát do svých sbírek každé muzeum moderního umění. Hoblík, železo zasazené do dřeva, jako safír ve zlatém krásném prstenu. Těch hoblíků měl děda víc i dalšího truhlářského náčiní. A protože jsem nikdy nic podobného neviděl, koukal jsem, jako žáček první třídy s otevřenou pusou na ty, co už uměli číst a psát.

S tím náčiním si děda udělal kuchyni, ložnici, zábradlí, kurník, boudu pro psa, branku, plot, na dvoře králikárnu, nespočet kuchyňského náčiní a dětem dřevěné hračky. Jednomu ze sousedů udělal pramičku, dalšímu francouzské hole, mlýnek na kafe, vozík, který nám dosud stojí v kolně a je fakticky nezničitelný.

Tak je to se vším, čeho se dotknou zlaté ruce. Často si pak říkám, kam se poděly? To samé jsem viděl u kováře, klempíře, zámečníka. Žel, u těch, co tu už nejsou, co už dávno umřeli. Spousta řemesel jako by zanikla: kovář, zručný kameník, čihař, domácí tkadlec, ranhojič... Hodně toho nahradily stroje, plastové výrobky, které se tváří, jako že jsou kovové, nebo ze dřeva a zatím je to plast a zase plast a ke všemu masově dovážené z lidové Číny.

Píši všem, kteří jste uměli vzít za práci, rozehrát symfonii hudby v sále Klementina v Praze. Chtěl bych vidět ruce stavitele houslí, ladiče pian, toho, kdo umí vyrobit umělecké mříže, pamětní medaili. Píši všem, kteří to nevidí a dělají, že jim nevadí nic z toho, co mnozí miluji.

Mezi skutečné umělce patří i malíři, sochaři, hráči na umělecké hudební nástroje. V jejich čele stojí ten mnou nikdy nepoznaný děda ze strany mé první manželky. Když držím v ruce jeho dláto, kladivo nebo i ten hoblík, mám pocit, že stojím v galerii, prohlížím si mistrovská díla. K tomu mi hraje orchestr, který řídí Herbert von Karajan. Však taky ten vzpomínaný hoblík má své místo v prosklené skříni, v příborníku mezi porcelánem z Míšně, Rosentalu, Duchcovem a Vídní.

Nevím, jak to skončí, až nová generace zasedne ke stolu smontovaného z latí. Zda se udrží i v čele tabulky vítězů všeho krásného, co zdobí mou domácnost. Bylo by škoda hoblíku. Pro někoho kus dřeva a železný břit, pro jiné, kus historie a umění. Moc bych si přál, aby při tom zůstalo do skonání světa.

Egon Wiener

Žádné komentáře: