pondělí 17. února 2020

Pohádka o pejskovi a třech slepičkách




                Znám spoustu hezkého vyprávění, ale to o pejskovi a třech slepičkách asi neznáte. Kdesi u nás na vsi, za mnoha ploty, žije pes a hora drůbeže, koček, myší, ježků a určitě i ještěrek. 

                Na našem dvorku je pánem Vilíček, padesátikilová psí holčička: „Naše, naše, moje, moje“, říkám jí a drbu volnou rukou na hlavě. Přišla k nám ze Slovenska, z útulku, kde v horách žijí medvědi. Bála se, nechtěla ven z boudy. Dlouho, předlouho jí trvalo, než si zvykla, než se naučila naši řeč.

                Teď právě sedíme oba za dveřmi předsíně a sníme. Já o tom, co přijde a Vilínek, kam s kostí, která leží ožužlána kousek od ní a kterou musí schovat, zahrabat někde na zahradě. Probudil jsem se a vidím Vilínka s kostí v tlamě. Vypadá jak ministerský předseda Velké Británie, slovutný pan Churchil. Za ním, s metrovým odstupem v zástupu, pochodují naše slepičky francouzského původu a já nevěřím svým očím.

                Vilínek nemá oči vzadu, ale hloupá není. Tři slepičky volným krokem ji sledují v pořadí žlutá, červená a třetí bez kroužku na noze. Podle kroužků je rozeznáváme. Ve stále stejné sestavě obcházejí dům. Pes chce kost zahrabat, ale nejde to. Slepice, jak kriminální policie, sledují psa s kostí a čekají, až udělá chybu, zakryje ji hlínou a odejde. Pak nastane ta správná chvíle a slepice, jak ta policie, kost vyhrabe.

                Tak daleko to nikdy nedojde. Zavolám“ „Pom, pom, Pompadurky!“, a ony, jak ty hloupé slepice, všeho nechají a spěchají ke mně. Vilínek se rozvážně vrací už bez kosti a významně se po mě ohlíží. Ztěžka usedne, potichu šeptne: „Páníčku, už nejsme nejmladší.“ Já to vím, nemusí mi to říkat. Občas se i oholím a pak hodinu nic nejím. Držím dietu. Celou hodinu.

                To ty tři slepice klovají do všeho, co cestou potkají. Sedíme vedle sebe, pes a já. Dám ruku do krabice se zbytky, co domácí kuchyně nabízí. Slepice zavětří, na hlavě hřebínek, zobáčky pootevřené v pohotovosti. No konečně! Neváhají ani chvilku.

                 Psa to pokaždé jen trochu rozloží a musí to překontrolovat. Zvedne hlavu, mimochodem moc hezkou hlavou danou křížením rotvajlera s labradorem a čumáčkem rovnou do toho slepičí krmení.  A hledá, co by našel a snědl hned na posezení. Slepice jsou jen tři a bitvu se psem by nevyhrály. Musí na to jinak. Dělají, že nic nevidí. Já tlačím na psa: „Vilíku, že se nestydíš, to jsou naše slepičky.“ Pes toho nechá. Je to jen zelenina, ať si to sežerou sami. Nakonec si sedne, slepice si sednou taky a jeden odhaduje toho druhého. Co na to ten z druhé strany barikády.

                Sedíme tiše a koukáme jeden druhému do talíře. Sedíme, čekáme a je nám hej. Žádný predátor na obloze, který žere slepice. My dva, já a pes si jdeme lehnout. Abych usnul, počítám ty naše slepice: jedna, dva, tři a stále dokola. Pes spí už dávno a chrápe jak hrabě, polní maršál Radecký.

Žádné komentáře: