sobota 15. února 2020

Něco málo jídle




                Hranolky, pizza, tatarská omáčka, sendviče, kuřecí nugety. To naše generace, která se narodila před rokem 1950, poznala až mnohem později. Jídlo, a věřte mi, bylo až to poslední. Vlastně se na ně ani tak nepamatuji. Takzvané polotovary, jako hotový knedlík, předvařená rýže v sáčcích, to maminka jednou pro vždy zavrhla. Už jenom to, že mi v nádražní restauraci chutnala polívka, maminka brala, že mi doma nechutná. Žel, měla tak trochu pravdu. V restauraci bylo jídlo pestřejší, víc vonělo a nikdo nikoho nenutil do jídla, což doma tomu bylo právě naopak.

Ach to jídlo! Ani ten borůvkový kompot mi nejel a po nechtěném navždy zbyla fialová mapa na zdi kuchyně. Dodnes si pamatuji, kde jsem při obědě sedával. Bylo to utrpení. Chutnaly mi jen bramboráky, květáková bílá polévka, obalovaný květák, brambory s máslem, tvarohem a solí, chleba s máslem, s rajčaty a cibulí. Vše kyselé: okurky, močáky, čalamáda, kyselé zelí, zkysané mléko. Určitě toho bylo víc, ale paměť už zas tak excelentně neslouží.

Ale zase vše bylo lepší, než strava vojáka dvouleté základní služby u tankistů v Milovicích v letech 1966-68. Vzpomínám, co nám dávali do ešusů. Brambory, řízek, švestkový kompot, polívka. Naučil jsem se nenávidět onen stálý neděli, co neděli se opakující jídelní stereotyp. Později jsem už nemohl ani pít „čaj“ z obrovských várnic.

V té době jsem sloužil v místní vojenské nemocnici. Přivezli nám jeden večer pár vojáků, jako jsme byli my. Zvraceli a jeden mezi zvracením řekl i proč. Ve várnicích na čaj leželi mrtví potkani, úplně nazí. Vařící voda je svlékla z ochlupení a oni růžolící, leželi na dně várnice s čajem a my ten čaj pili. Poslední viděli na dně, co neměli a zvraceli a zvraceli. Od té doby, když si na tuhle kuchyni vzpomenu, tak je mi víc než šoufl. Zvracel bych jak Alík.

Je to už přes 50 let a od té doby jsem přišel dobrému jídlu na chuť. Na podzim, když je sezóna hub, nic jiného nejím. Maso mi nechutná a nahrazuju jej květákem, kedlubnou a ředkvičkami. Maminka by se divila, že mám rád i polévky. Husté, ve kterých lžíce stojí, ale i vývary. Dívám se v televizi na pořady o jídle a vaření, dokonce si občas i sám uvařím.

Problém je s hrnci. Často, až se to stalo tradicí, se voda z nich vyvaří a hrnec je k nepoužití. Poprvé jsem se bavil, u těch dalších jsem pochopil, proč starším řidičům berou řidičáky. Jsme, v tom lepším případě jen občas, zapomětliví.

Zatím dobrý. Sním, co mi kdo uvaří. 28. května 2020 je v liberecké knihovně čtení z mé nové knížky. Podávat se budou i koláčky od paní Jahodové-Novotové, čtou dámy, herečky divadla F. X. Šaldy v Liberci, Markéta Tallerová a Veronika Korytářová.

Egon Wiener

Žádné komentáře: