sobota 15. února 2020

O kultuře a i o Karlu Gottovi


Bylo mi 17. let a byl jsem blázen do divadla. Psal se rok 1964 a tehdy začaly být populární divadla malých forem. Ani v Liberci tomu nebylo jinak. Vše šlo stranou, když jsem se dozvěděl, že do města přijedou herci, kteří hrají v Národním divadle. A jací herci. Maminka viděla v Praze v Národním divadle hrát Andulu Sedláčkovou a pokaždé, když na to přišla řeč litovala, že už ji nikdy hrát neuvidí. A teď do toho vstoupil "Park kultury a oddechu", který k oslavám 80. sezóny Národního divadla pozval do Liberce nejen Andulu Sedláčkovou, ale i takové, dnes bychom řekli hvězdy, jako Rudolfa Deyla staršího, Jiřího Steimara, Zdeňka Štěpánka, Ladislava Peška, Vlastu Fabiánovou, Jaroslava Marvana,  Bohuše Záhorského, Vítězslava Vejražku a Jaroslava Vojtu.
Tahle stará garda Národního divadla přijela ukázat nejslavnější scény z doby svého působení na první scéně českého divadla v pásmu obrazů ze slavných her.  Pod názvem "Hrdinové okamžiku" vystoupily nejslavnější z našich herců celkem ve třech představeních a ukázali nám, co je to opravdové divadlo. Vstupné sice bylo hodně vysoko - 35, 30 a 25 Kč. Když za kulturou, tak většina Liberečáků dala najevo, že pravé je velké divadlo, že malé formy našich oblíbenců nejsou úplně všechno, jak jsme si my mladí tehdy mysleli.
PKO v Liberci, mimo pozvání staré herecké gardy Národního divadla uskutečnilo také zájezd do Prahy na Krejčovo představení Romeo a Julie. Škoda, že jsem byl tehdy až příliš hloupý a nevyužil příležitosti, která se už neopakovala.
Liberec měl to štěstí, že "Park kultury a oddechu" pozval do města i další herce a zpěváky. Sice méně známí, ale nezůstali nic dlužní skvělé pověsti, která je předcházela: Divadlo Semafor s jeho sólisty Hanou Hegerovou a Karlem Gottem. V orchestru vynikli klarinetista Ferdinand Havlík a Jiří Jelínek hrou na trubku. Neméně dobrá byla, jak později psal i místní tisk, Hana Hegerová a nadějný, mladý zpěvák Karel Gott, jemuž kritika přisoudila lidský, nestrojený přístup k posluchačům v hledišti. Už tehdy si redaktoři všimli, že předností Karla Gotta byla skromnost, jistý pevný hlas a dobrá anglická výslovnost.       Moc hezky to napsal redaktor místních libereckých novin: „Je to umělec, který má před sebou jistě nadějnou budoucnost...“ Když po 56 letech Karel Gott zemřel, vzpomněl jsem si na jeho vystoupení v Liberci v roce 1964. Jak moc slova pana redaktora vyzněla prorocky!
Máme na co vzpomínat. Liberec byl nejen městem sportu, ale především městem dobré kultury. Máme tu skvělé divadlo, hrají v něm vynikající herci. Není rozdílů mezi těmi, co hrají ve Zlaté kapličce a mezi těmi, co hrají v Liberci.
Egon Wiener

Žádné komentáře: