pondělí 17. února 2020

Patálie s poštovní schránkou




                Dnes o něčem, co je téměř nepotřebujeme. Řeč bude o poštovních schránkách v městě Liberci. To mi byla tenkrát zrovna 20 let a byl jsem vojínem základní služby v Liberci, v Dolních kasárnách na přeškolení. Byli jsme ještě s dalšími na pivu v "Labáku" v jedné z místních náleven. Při odchodu jsem viděl, jak přiopilý kamarád "sundává" ze zdi poštovní schránku. Až později, už střízlivý, mi řekl, že neví, jak to udělal a ani proč, ale že přinesl do kasáren těžkou, zdá se že plnou poštovní schránku. Nyní je na půdě kasáren, někde vzadu za komínem. A co jako má dělat? On je doma na Moravě, já Liberečák a vyznám se v tomhle blbým městě. A že nám kurs končí a vracíme se zpět do Milovic.

                Mlel páté přes deváté, ale rozhodnutí už padlo až nakonec. Nebude se dělat nic a ono to nějak dopadne. O rok později, už v civilu, jsem byl na návštěvě, kde shodou okolností byl rovněž vedoucí provozu pošty, který se stále jen a jen chlubil, jak má pod palcem všech 48 libereckých poštovních schránek. Měl jsem ohromné nutkání zeptat se ho, zda mu jedna neschází, ta kterou Bobšík, opilý jak zákon káže, přinesl do Dolních kasáren schoval ji na půdě, někde za trám.

                Nezeptal jsem se, ale vyposlechl, čím se ten óbr pošťák chlubil. Především tím, že se schránky vybírají pravidelně 4 x denně, a ještě existují ty, které si vybírají pošťáci v odlehlých částech stotisícového města sami. Nevěděl jsem třeba, že do jedné schránky se vejde až 8 kg poštovních zásilek, v době předvánoční i 10 kilo. A co jsem vůbec netušil, tak to, že krajská pošta obesílá okresní pošty označenými zásilkami a kontroluje, zda se konkrétní zásilky po vybrání objeví na poště k dalšímu odeslání včas a že se ze schránek zásilky nekradou. Bylo to zajímavé povídání a měl jsem tehdy co dělat, abych se nezeptal, co dělají, když se jim ztratí celá a plná poštovní schránka…

                Dnes už to není tak důležité, kontrolní poštovní zásilky už pošta sama sobě asi neposílá. Schránky jsou víceméně prázdné, nepíšeme si. Je to příliš drahé, pomalé a kdoví, jak je to dnes s poctivostí těch, kteří schránky vybírají, i když v nich prakticky nic není.

                Kde jdou ty časy, když jsem sbíral známky z dopisů a pohlednic blízkých úřadů a institucí. Čas poštovních schránek, jejich sláva, jejich příběhy jsou pryč a nikdy se nevrátí. Tak jako sláva pivnice Labský zámek, kam jsme jako vojáci z Dolních kasáren měli nejblíž.

                Je to už dobrých 55 let, a tak doufám, že i promlčené, ale kdoví? Třeba jedna z těch 48 poštovních schránek ještě za komínem v Dolních kasárnách a čeká, až ji někdo objeví a doručí zásilky, které jsou uvnitř. Ale to už se nikdy nedovíme...



Egon Wiener

Žádné komentáře: