neděle 12. ledna 2020

Nestíhám, mám jen jedny ruce




Tohle jsem doma od maminky nikdy neslyšel. Asi to bude tím, jak si kdo organizuje práci. A v tom byla naše máma mistr. Organizovala ji nejen sobě, ale i nám. Tudíž, ani moje děti ode mne nikdy neslyšely, že nestíhám, že mám jen jedny ruce.

Co je a co není důležité? Obdivuji ženy političky, které stíhají muže, děti, nákupy, chod domácnosti. Tady by bylo na místě říci - nestíhám, ale ony se vždy tváří, že stíhají. Tady už nejde o organizaci práce, ale o to, co má přednost, zda rodina, nebo politika.

U nás doma na vesnici to chodilo jinak. Všechno mělo svůj rytmus, řád a pořádek. My děcka jsme přicházela jaksi neplánovaně, spontánně. I tak jsme byla uvítána a vše šlo jako po másle. Problémy nastaly, kde otce zavřeli, nebo, když utekl za jinou. S tím se spolužáci nechlubili, ale poznat se to dalo. Potom mohlo být vše jinak. Stěhování, zhoršený prospěch i chování. I když… My děcka jsme to tak nebraly.

Ve školní kuchyni vyjela na nás strávníky paní Koňáková, kuchařka, která opravdu nestíhala, nebo ji štvalo, když někdo z nás nechtěl jinými oblíbený segedínský guláš, nebo buchtičky se šodó. Nestíhá“ jsem slyšel častěji od úředníků, politiků, méně, nebo vůbec ne od těch, co pracovali od nevidím do nevidím. Můj táta toho byl zářným příkladem. Znám jednoho mladého truhláře, Tomáši, nečervenej se. Tóth se jmenuje a ten má snad má čtyři ruce. Stíhá vše a v nejlepší kvalitě.

Nestíhá jen ten, jak říkala moje máma, co v tom má bordel a neplánuje. Je to v lidech, kteří doma měli všechno, nebo kteří se neměli od koho učit. Tak třeba silničáři, když věří, že nikdy nepřijde první sníh. Nestíhají lidé, kteří mají všeho moc, kteří jsou připraveni s tím vším praštit a jít hledat někoho, kdo za ně bude tahat kaštany z ohně. Svádět na druhé své selhání, lenost, hloupost, nepřízeň osudu.  Nestíhám, je často argument těch, kteří už předem hází flintu do žita a jdou jenom tam, kde už jsou cesty vyšlapány, kde je nic nepřekvapí, kde riziko je slovem nulové.

Nestíhám, je slovo skoro tabu, pro horolezce, lékaře, pro ty, kteří pro vás jedou rychlou sanitou. Nestíhají jen nepřipravení včelaři, co včas nezazimují včely, námořníci, když zavane v plachtách vítr, který jim trhá plachty na cucky. Nestíhá kominík před zimou. Je fuška vyčistit všechny komíny, než napadne sníh.  Rybář musí stihnout vylovit kapry na štědrovečerní večeři, holič ostříhat brance, zubař všem vytrhat zkažené zuby.

Omlouvám se těm, kteří stíhají a mají ve svých řadách černé ovce. Kazí jim dobré jméno, renomé pracovitým a spolehlivým. I já mám jen jedny ruce, které dělají, jen co umějí. Nic víc, nic míň.



Egon Wiener

Žádné komentáře: