neděle 12. ledna 2020

Počasí, je to ještě o počasí?





Když v Liberci zaprší, tak u nás, v Jablonném pod Ještědem, padá voda se sněhem. O Vánocích to jde v poslední době všechno šejdrem. O svátcích k nám museli přijet až z Mimoně. Nejdřív vybrat žumpu, druhý den jiní, vyčistit odpadovou rouru od domu do těch včera vybraných nádrží. O Vánocích…

 Ještě, že nebyly Vánoce podle Lady. Ty vlastně nebyly už hodně dlouho. Dnes jsou Vánoce tradičně na blátě. Dříve, když se něco nepovedlo, tak se to házelo na velmoci, že je to vinou zkoušek atomových zbraní. Dnes, když už je dobojováno, to není na co svést, tudíž má být krásně a ono pořád nic. Slavíme křesťanské a židovské svátky, svátky světla, naděje a narození nového člověka. Obé, není to správné ořechové, sladké, všeobjímající. Stále se do svátků plete náboženství. Šabat a svátky narození, Vánoce, přestávají být oslavami vítězství.

Co si přát, co by pomohlo? Určitě počasí. Pes se zřekl zábavy honit slepice, vyčůral se a šel domů lehnout si na koberec. Je to počasím. Jablonné leží tak trochu v dolíku a pokud padne mlha, kdo není zdejší, má smůlu, bloudí a bloudí. Je to osudem?

Mně se to říká. Špatně chodím a pokud venku nic nepadá, jsem v pohodě. Stále si přeji: Nepadej. Pokud padá, hole mi to neberou a já jsem uvázaný mezi čtyřmi stěnami. Na okna mi mráz maluje ornamenty a dělá vězení přijatelným. Tak tohle mi schází. Nemaluje. Dnes, včera i zítra, je a bude stále kolem nuly, odpoledne začínají kvést stromy. Počasí je takové nijaké. Svět kolem nás, jako by se nemohl rozhodnout, kam patří. Jsem muž, žena nebo nové, třetí pohlaví? To by naši předkové koukali, jací jsme a co řešíme za hlouposti. Jim šlo o zachování jazyka, o obrození. O vítězství ve válce dobra se zlem. My řešíme uhlíkovou stopu a třetí pohlaví.

Sníh padá sporadicky. Benátky v Itálii se topí v dešti a řeší nevídané záplavy. Není to tak dávno, co jsme měli čtyři roční období. Rok, co rok jsou problémy s tím, co přijde po zimě. Jaro? Nebo spadneme rovnýma nohama do léta? Kdo ví, jaké budou mít starosti děti až vyrostou. Já jsem se narodil v době, kdy všichni kolem měli tak zhruba o 50 kilo míň. Měli jedny boty, kolo a nádobí v kuchyni po odsunutých Němcích.

A Sudety? Měly problémy. Lidé se v Liberci i v Jablonném necítili doma. Když pršelo, každý to snášel s tím, že až přestane, bude jiné počasí. V současné době si nejsem zrovna jist, že někdo nenavrhne nějaký kompromis. Pro pohlaví i pro počasí…

Žádné komentáře: