neděle 29. prosince 2019

Rybám, které neznám, mušlím a mořským ulitám




Ryby moc rád na talíři nemám, naproti tomu je rád vidím. Připomínají mi dokonalost samu. A taky mám rád, že nemluví. Jsou obrazem prapředků, myslím tím prvních obyvatel mé planety.  Sbírám mušle a ulity. Mám jich už tolik, že se sám divím, kde se tu vzaly. Píši všem mořským potvorám: Máte úchvatné tvary a barvy, jako by Vás maloval ten nejvyšší, který tohle všechno zpunktoval. Jsem ateista, ale jsou věci, které jsou vskutku boží.

U nás doma na tyhle věci z moří nikdo moc nebyl. Doma po válce měli jiné starosti než sbírat věci, na které se práší. Kdo by tehdy jezdil k moři? Nebylo kam. Já viděl poprvé moře v osmnácti a to ještě jen to studené v bývalé NDR. A tam na ostrově Rujáně, škeble stejně nebyly. Mnohem později v Bulharsku u Černého moře byly, ale jen ty hnědé, ohyzdné. Přivezl jsem si jich domů pytel a venku na ohništi v kotlíku vyvařil. Takový smrad, co se z nich valil, nejde popsat.

Na hodně dlouho jsem mušle zanevřel. Teprve v důchodu jsem se k nim vrátil a po desetikorunách si je občas na blešácích koupil. A pak se z toho stala vášeň, závislost. Koupit si a přinést domů každou, kterou kdo nabídl k prodeji. Krásní zavinutci, homole, lastury, šroubovití od moří a oceánů. Asi jsem přišel na poslední chvíli. Dnes o nich mohu už jen psát a vzít na vědomí, že přímořské státy zakázaly vývoz perleti v podobě mušlí. Ani turistům je nedovolí přivézt jako suvenýr z cest k moři. Je to hloupost.

Právě mušle, mořské škeble doma na polici byly součástí reklamy pro další a další - jezděte k moři, je tam krásně. Jsme vyslanci téhle země, jen se podívejte, jak jsme krásné! Co dělat? Píši Vám i ministrům a vládcům těchto zemí, nechte je vycestovat, ať Vás chválí. Jsou jako lidé, nezavírejte před nosem jim hranice. Moře Vám vyvrhne na břeh jiné. Je bezedné a jeho dary nevyčerpatelné.

Píši všem rozumným lidem: Podpořte mě a konejte. Vozte si domů krásné suvenýry, tak jak tomu bylo dosud. Jsou krásné v našich sbírkách, jako u Vás doma ve vitrínce s gondolou z Benátek, Eifelovkou z Paříže. Nechci drancovat mořské pláže, ale rozumně se dohodnout. Mušle patří do školních kabinetů i na psací stůl vedle fotky rodiny. Mušle přiložená k uchu hučí jako moře a pro nás, co k mořím už nedojedou, jsou vzpomínkou, jak to u moře chodí, jaké moře ve skutečnosti je a proč na ně nelze zapomenout...



Egon Wiener

Žádné komentáře: