pátek 13. prosince 2019

Všem, kteří nemohou spát




Vám, co spíte jako dřevo, co chrápete, jako když přede buldozer, Vám píši, kteří nemůžete spát, protože ten druhý, co vedle spí, chrápe, skřípe zuby, hází sebou a mluví ze spaní. Vím, o čem mluvím. Spím s maskou na tváři, protože už vím, co to je spánková apnoe. Patřím k těm, co spánek milují, ale jen pomalu usínají, kteří spánek vítají, ale vědí, že nic na světě není zadarmo, že za vše se platí. Spánek je to nejlepší, co si člověk vymyslel a co se mu opravdu povedlo.

Spát v chladnu? Ani náhodou! I když moje babička spala v místnosti, kde jí voda ve sklenici přes noc zamrzala. Hrozné to měli vězni za války, váleční zajatci, ti, co žili dávno před námi v kamenných hradech, domcích napůl zapuštěných do hlíny. I když, právě jim se postarala o teplo domácí zvířata, se kterými žili ve vzájemné shodě. Pokud se tedy tepla týče, tak určitě. Fenomén minulých věků bylo spaní na štruzoku naplněném slámou. Však já, ještě v roce 1966, když jsem narukoval do Milovic ke splnění dvouleté vojenské prezenční služby, jsem si v den příchodu musel cpát slamník slámou z ohromné hromady u brány vojenského tábora k tomu připravené.

Píši všem, které spánek osvěží, komu se zdají kouzelné, živé sny, kdo se v noci nepočůrává, nemá poluce. Všem těm přeji, ať se to neobrátí, ať noční sen není noční můrou, ať se těší na to, co se mu bude zdát příště. Každý jsme úplně jiný a spánek se liší člověk od člověka. Je to pokaždé o něčem jiném, pokaždé jiný sen. Táta se v noci často probouzel s tím, že do smrti se bál, že si zas pro ně přijdou a odvedou znovu do sídla gestapa, do Pečkárny. Já měl sny civilnější. Bál jsem se učitele Říhy a Kašeho, kteří byli psychopaté a toho, co budu dělat, až mě z gymnázia vyhodí.

Já ve snu rád jedl všechno i vařenou zeleninu. Kolikrát jsem byl i na lodi v Atlantiku. Za to mohu poděkovat pohlednicím z Karibiku, které mi posílal strýc, námořní kapitán zámořské lodi. Dnes píši Vám všem, kterým spánek a usínání dělají potíže. Na to je jediný lék. Chodit spát ve stejnou dobu, chvilku si před spaním číst. I moje příběhy prý pomáhají. Nejíst před spaním, když, tak jen malé porce, nekoukat se na televizní horory. Nevolat dospělým dětem, nemyslet na to, co všechno musím zítra stihnout.

Vím, že toho moc nevím. Jsou dny, kdy usnu, jako by mě do vody hodil, druhý den do dvou nezaberu. To se dívám se na staré fotky, i pohlednice krásných žen z přelomu předminulého století, které měly na hlavách fantastické klobouky a které v této knize figurují, coby ilustrace. O těch bych si rád nechal zdát.

Být opět malý, držet mámu za ruku a ona mi čte pohádky. Usínat se světlem pode dveřmi do pokoje, kde máma s tátou cosi řeší. Mít je pořád na dosah ruky. To se to usínalo s vědomím, že zítra se to bude opakovat a já, já budu v sedmém nebi. Neberte kapky a prášky, které vám stejně nepomáhají. Dál počítejte sousedovy ovečky a vypněte na noc topení. Ať Vás v noci nic neprobouzí! Spěte, jak nejlépe to umí jeden každý z Vás. Dobrou noc, ať vás blechy štípou celou noc!



Egon Wiener

Žádné komentáře: